Antal påfyllnadsplatser för etanol E85
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (Antal) |
---|---|---|
0 | 2006 | 300 |
1 | 2007 | 706 |
2 | 2008 | 1053 |
3 | 2009 | 1332 |
4 | 2010 | 1532 |
5 | 2011 | 1666 |
6 | 2012 | 1691 |
7 | 2013 | 1827 |
8 | 2014 | 1808 |
9 | 2015 | 1846 |
10 | 2016 | 1828 |
11 | 2017 | 1749 |
12 | 2018 | 1723 |
13 | 2019 | 1831 |
14 | 2020 | 1797 |
15 | 2021 | 1736 |
16 | 2022 | 1645 |
17 | 2023 | 1553 |
Kommentar
Den 1 april 2006 trädde den så kallade pumplagen i kraft. Den tvingar större mackar att erbjuda minst ett alternativt drivmedel, med stor förnybar andel. Vid denna tid var etanol E85 eller fordonsgas de realistiska alternativ som stod till buds. Att installera en pump för E85 var mycket billigare än att installera en gasdispenser, varför utbyggnaden av infrastrukturen för E85 snabbt tog fart.
En pump för E85 finns numera på cirka två tredjedelar av alla mackar i Sverige, i alla landsändar. Eftersom försäljningen av E85 sjunkit drastiskt de senaste åren är omsättningen av E85 tyvärr låg på många av dessa mackar.
År 2015 introducerades förnybar diesel HVO100 på den svenska marknaden. Försäljningsvolymerna har fluktuerat, beroende på tillgång, pris och politiska styrmedel. Trots en ryckig marknad är nu HVO100 etablerat på allvar och flera drivmedelsleverantörer har ersätt etanolpumpar med HVO100-pumpar. Detta har medfört att antalet säljställen för E85 sjunkit, trots att pumplagen fortfarande gäller.
Övriga kommentarer
Infrastrukturen för E85 på kommunal nivå analyseras ur olika synvinklar i indikator B2H_KH.