Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende nya personbilar

Indikator N. B1.D. 1

Procentuell andel nyregistrerade personbilar som kan drivas förnybart (dieselbilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Danderyd

 81,1

2023

1

Lund

 79,6

2023

2

Sollentuna

 76,5

2023

3

Stockholm

 74,1

2023

4

Nacka

 74,0

2023

5

Mölndal

 73,8

2023

6

Nordmaling

 73,2

2023

7

Robertsfors

 71,6

2023

8

Vännäs

 71,6

2023

9

Norsjö

 71,4

2023

10

Strömstad

 70,1

2023

11

Älvsbyn

 69,8

2023

12

Kramfors

 69,5

2023

13

Solna

 69,0

2023

14

Sotenäs

 67,9

2023

15

Nordanstig

 67,6

2023

16

Ekerö

 67,2

2023

17

Trollhättan

 66,9

2023

18

Gnosjö

 66,8

2023

19

Ydre

 66,1

2023

20

Vindeln

 66,0

2023

21

Piteå

 65,7

2023

22

Mora

 65,4

2023

23

Leksand

 65,4

2023

24

Gislaved

 65,2

2023

25

Härryda

 65,1

2023

26

Värmdö

 65,1

2023

27

Håbo

 65,1

2023

28

Lidingö

 65,1

2023

29

Lerum

 64,9

2023

30

Munkedal

 64,9

2023

31

Södertälje

 64,7

2023

32

Vadstena

 64,6

2023

33

Knivsta

 64,5

2023

34

Åre

 64,2

2023

35

Vaggeryd

 63,8

2023

36

Täby

 63,6

2023

37

Skinnskatteberg

 63,4

2023

38

Ovanåker

 63,4

2023

39

Lomma

 63,1

2023

40

Mörbylånga

 62,9

2023

41

Vaxholm

 62,8

2023

42

Härnösand

 62,8

2023

43

Tanum

 62,3

2023

44

Kungsbacka

 62,3

2023

45

Alvesta

 62,0

2023

46

Aneby

 61,9

2023

47

Gnesta

 61,3

2023

48

Västerås

 61,2

2023

49

Burlöv

 61,1

2023

50

Herrljunga

 61,1

2023

51

Mullsjö

 60,8

2023

52

Vara

 60,5

2023

53

Åtvidaberg

 60,4

2023

54

Eskilstuna

 60,4

2023

55

Tyresö

 60,4

2023

56

Söderköping

 60,4

2023

57

Skellefteå

 60,1

2023

58

Ljusnarsberg

 60,0

2023

59

Orsa

 60,0

2023

60

Nora

 60,0

2023

61

Uppsala

 60,0

2023

62

Kalix

 59,9

2023

63

Järfälla

 59,9

2023

64

Göteborg

 59,8

2023

65

Riket

 59,8

2023

66

Hallstahammar

 59,7

2023

67

Falun

 59,7

2023

68

Sundsvall

 59,7

2023

69

Ronneby

 59,5

2023

70

Växjö

 59,3

2023

71

Stenungsund

 59,1

2023

72

Grästorp

 59,1

2023

73

Hudiksvall

 59,0

2023

74

Vilhelmina

 59,0

2023

75

Orust

 58,6

2023

76

Uppvidinge

 58,6

2023

77

Österåker

 58,5

2023

78

Vellinge

 58,5

2023

79

Kävlinge

 58,4

2023

80

Partille

 58,4

2023

81

Rättvik

 58,4

2023

82

Berg

 58,2

2023

83

Båstad

 58,2

2023

84

Krokom

 58,2

2023

85

Värnamo

 58,1

2023

86

Surahammar

 58,1

2023

87

Vallentuna

 58,0

2023

88

Härjedalen

 57,9

2023

89

Svedala

 57,8

2023

90

Lysekil

 57,8

2023

91

Staffanstorp

 57,8

2023

92

Östersund

 57,7

2023

93

Sävsjö

 57,6

2023

94

Varberg

 57,6

2023

95

Malung-Sälen

 57,5

2023

96

Trosa

 57,4

2023

97

Lekeberg

 57,3

2023

98

Mjölby

 57,3

2023

99

Luleå

 57,2

2023

100

Kil

 57,0

2023

101

Ale

 57,0

2023

102

Tidaholm

 56,7

2023

103

Kungsör

 56,7

2023

104

Boxholm

 56,5

2023

105

Tibro

 56,4

2023

106

Landskrona

 56,3

2023

107

Gagnef

 56,2

2023

108

Köping

 56,2

2023

109

Tjörn

 56,2

2023

110

Kristianstad

 56,1

2023

111

Degerfors

 56,1

2023

112

Östra Göinge

 56,1

2023

113

Jokkmokk

 56,0

2023

114

Lindesberg

 55,8

2023

115

Smedjebacken

 55,8

2023

116

Hjo

 55,6

2023

117

Halmstad

 55,5

2023

118

Ludvika

 55,5

2023

119

Skövde

 55,4

2023

120

Laxå

 55,4

2023

121

Höganäs

 55,3

2023

122

Helsingborg

 55,2

2023

123

Götene

 55,1

2023

124

Timrå

 55,1

2023

125

Gällivare

 55,0

2023

126

Flen

 54,9

2023

127

Salem

 54,9

2023

128

Överkalix

 54,8

2023

129

Linköping

 54,8

2023

130

Älvdalen

 54,8

2023

131

Sigtuna

 54,8

2023

132

Huddinge

 54,7

2023

133

Boden

 54,7

2023

134

Tranås

 54,6

2023

135

Nynäshamn

 54,6

2023

136

Hörby

 54,4

2023

137

Vingåker

 54,3

2023

138

Tranemo

 54,2

2023

139

Umeå

 54,0

2023

140

Sala

 53,9

2023

141

Falkenberg

 53,9

2023

142

Kumla

 53,7

2023

143

Bollebygd

 53,6

2023

144

Bollnäs

 53,4

2023

145

Storfors

 53,3

2023

146

Kinda

 53,3

2023

147

Höör

 53,2

2023

148

Bromölla

 53,1

2023

149

Svenljunga

 53,1

2023

150

Lidköping

 53,0

2023

151

Haninge

 52,8

2023

152

Upplands Väsby

 52,8

2023

153

Arboga

 52,8

2023

154

Mellerud

 52,7

2023

155

Karlskoga

 52,7

2023

156

Norberg

 52,6

2023

157

Öckerö

 52,6

2023

158

Örebro

 52,6

2023

159

Vimmerby

 52,5

2023

160

Norrköping

 52,4

2023

161

Trelleborg

 52,3

2023

162

Botkyrka

 52,3

2023

163

Hedemora

 52,2

2023

164

Borlänge

 52,2

2023

165

Gotland

 52,2

2023

166

Älmhult

 52,1

2023

167

Bräcke

 52,1

2023

168

Strängnäs

 52,0

2023

169

Borgholm

 51,9

2023

170

Söderhamn

 51,8

2023

171

Arvika

 51,8

2023

172

Enköping

 51,8

2023

173

Tierp

 51,7

2023

174

Finspång

 51,6

2023

175

Laholm

 51,5

2023

176

Hallsberg

 51,4

2023

177

Sollefteå

 51,4

2023

178

Markaryd

 51,3

2023

179

Gävle

 51,2

2023

180

Lycksele

 51,2

2023

181

Oskarshamn

 51,1

2023

182

Skara

 50,8

2023

183

Oxelösund

 50,4

2023

184

Sjöbo

 50,4

2023

185

Mönsterås

 50,4

2023

186

Malå

 50,0

2023

187

Eksjö

 49,8

2023

188

Örnsköldsvik

 49,7

2023

189

Heby

 49,6

2023

190

Ånge

 49,6

2023

191

Borås

 49,5

2023

192

Osby

 49,4

2023

193

Upplands-Bro

 49,2

2023

194

Ljungby

 48,9

2023

195

Falköping

 48,8

2023

196

Storuman

 48,7

2023

197

Säter

 48,7

2023

198

Vetlanda

 48,6

2023

199

Avesta

 48,5

2023

200

Säffle

 48,4

2023

201

Nyköping

 48,1

2023

202

Ockelbo

 47,9

2023

203

Vårgårda

 47,8

2023

204

Dals-Ed

 47,7

2023

205

Kungälv

 47,6

2023

206

Norrtälje

 47,5

2023

207

Motala

 47,5

2023

208

Kristinehamn

 47,4

2023

209

Hässleholm

 47,3

2023

210

Älvkarleby

 47,2

2023

211

Lessebo

 47,2

2023

212

Kalmar

 47,2

2023

213

Ödeshög

 47,1

2023

214

Grums

 47,1

2023

215

Karlskrona

 47,0

2023

216

Simrishamn

 47,0

2023

217

Vansbro

 46,9

2023

218

Katrineholm

 46,9

2023

219

Uddevalla

 46,9

2023

220

Sundbyberg

 46,6

2023

221

Torsås

 46,6

2023

222

Ängelholm

 46,5

2023

223

Valdemarsvik

 46,2

2023

224

Jönköping

 46,1

2023

225

Sunne

 45,9

2023

226

Eda

 45,8

2023

227

Lilla Edet

 45,8

2023

228

Nybro

 45,6

2023

229

Åmål

 45,6

2023

230

Askersund

 45,6

2023

231

Fagersta

 45,5

2023

232

Vänersborg

 45,4

2023

233

Skurup

 45,0

2023

234

Ljusdal

 44,7

2023

235

Nykvarn

 44,6

2023

236

Nässjö

 44,6

2023

237

Strömsund

 44,5

2023

238

Hammarö

 44,5

2023

239

Hylte

 44,5

2023

240

Mariestad

 44,4

2023

241

Malmö

 44,0

2023

242

Västervik

 44,0

2023

243

Alingsås

 43,7

2023

244

Mark

 43,7

2023

245

Östhammar

 43,6

2023

246

Övertorneå

 43,5

2023

247

Svalöv

 43,1

2023

248

Ystad

 42,9

2023

249

Åstorp

 42,6

2023

250

Tingsryd

 42,5

2023

251

Klippan

 42,5

2023

252

Ulricehamn

 42,3

2023

253

Karlshamn

 42,3

2023

254

Karlstad

 41,7

2023

255

Töreboda

 41,7

2023

256

Munkfors

 41,7

2023

257

Åsele

 41,7

2023

258

Kiruna

 41,6

2023

259

Årjäng

 41,5

2023

260

Arvidsjaur

 41,4

2023

261

Haparanda

 41,3

2023

262

Karlsborg

 41,1

2023

263

Färgelanda

 40,3

2023

264

Essunga

 40,0

2023

265

Gullspång

 39,4

2023

266

Forshaga

 38,8

2023

267

Sölvesborg

 38,7

2023

268

Eslöv

 38,6

2023

269

Hultsfred

 38,2

2023

270

Perstorp

 37,7

2023

271

Olofström

 37,2

2023

272

Bjurholm

 36,4

2023

273

Habo

 36,1

2023

274

Sandviken

 35,7

2023

275

Hofors

 33,7

2023

276

Emmaboda

 33,3

2023

277

Bengtsfors

 33,1

2023

278

Pajala

 32,4

2023

279

Arjeplog

 32,4

2023

280

Hagfors

 32,0

2023

281

Ragunda

 30,6

2023

282

Torsby

 30,5

2023

283

Bjuv

 29,5

2023

284

Örkelljunga

 29,5

2023

285

Filipstad

 26,8

2023

286

Tomelilla

 24,6

2023

287

Hällefors

 23,4

2023

288

Sorsele

 23,1

2023

289

Högsby

 18,6

2023

290

Dorotea

 18,2

2023

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Sedan år 2006 har det skett stora svängningar när det gäller de fossiloberoende personbilarnas marknadsandel.

Etanolbilar
Den första och hittills största försäljningsboomen av fossiloberoende fordon stod etanolbilarna för. Fröet såddes när en rad kommuner och andra upphandlare efterfrågade en mindre, bränslesnål etanolbil. Svaret blev Ford Focus Flexifuel, som lanserades år 2001. Antalet mackar som sålde etanol E85 växte, och tillgången garanterades av den så kallade pumplagen som infördes år 2005. Den kräver att alla större mackar tillhandahåller ett förnybart drivmedel. Att erbjuda E85 är lättast och billigast, så etanolen kom att dominera utbudet på förnybara drivmedel (se indikator B2H). Efterfrågan på etanolbilar underblåstes av miljöbilspremien på 10 000 kr, som erbjöds från 1 april 2007 till 30 juni 2009. Etanolbilboomens topp nåddes år 2008, då drygt 58 000 nyregistrerade personbilar var godkända att köras på etanol E85, motsvarande 21 % av nybilsförsäljningen.

Sedan började försäljningen av etanolbilar dyka. Miljöbilspremien ersattes av en mindre förmånlig skattebefrielse, och en häftig debatt blossade upp kring etanolens klimatnytta och hållbarhet. Många menade att odling för att tillverka etanol konkurrerade med odling för att producera mat, och att detta bidrog till de skenande matpriserna år 2008. Dessa dök dock nedåt igen i samband med finanskrisen, då också oljepriset störtdök från ett all-time-high sommaren 2008. Så småningom insåg många att matprisernas svängningar snarare hänger samman med sådana svängningar i oljepriset än med efterfrågan på etanol, en logisk koppling med tanke på det bränsleslukande moderna jordbruket. Förtroendet för etanolen var dock sargat hos allmänhet och politiker. Biltillverkarna drog öronen åt sig, och antalet etanolbilsmodeller på marknaden började sjunka. Detta förstärkte den nedåtgående trenden.

Under en kort period erbjöds inga nya etanolbilar alls, sedan VW Golf slutade säljas i etanolversion år 2018. År 2019 började dock Ford att sälja sin modell Kuga i etanolversion. Cirkeln sluts därmed, eftersom Ford var det märke som inledde den svenska etanolbilsboomen. Sedan år 2021 erbjuder Ford flera etanolmodeller, liksom Subaru. Följaktligen har nu försäljningen av etanolbilar ökat, från lägstanoteringen 70 stycken år 2020 till 2 225 år 2023.

Gasbilar
Vid sidan av etanolbilarnas berg- och dalbana har det hela tiden funnits en ganska stabil men liten marknad för gasbilar. Knappast någon har ifrågasatt biogasens stora miljö- och klimatnytta. Eftersom biogas till stor del tillverkas av rester och avfall som uppstår lokalt går det inte att hävda att biogasen konkurrerar med matproduktionen eller att den bidrar till skogsskövling. Det som hållit gasbilarna tillbaka är i viss mån högre tillverkningskostnader, men framför allt höga investeringskostnaderna för infrastruktur för gas. Medan ett högre inköpspris kompenseras av lägre milkostnad har bristen på gasmackar varit en hämsko. Detta är ett gradvis övergående problem, eftersom antalet gasmackar vuxit sakta men säkert under en lång följd av år och överstiger nu 200.

De måttliga svängningarna i gasbilsförsäljningen kan i viss mån förklaras av skiftande miljöbilsförmåner, men verkar främst vara betingade av utbudet av attraktiva gasbilar. Försäljningen sjönk betänkligt år 2007 när Volvo slutade tillverka sin populära V70 Bifuel, men började stiga igen när VW Passat Ecofuel lanserades året därpå. Nu minskar utbudet av gasbilsmodeller igen, vilket speglas i en vikande gasbilsförsäljning. Eftersom utbudspendeln redan svängt flera gånger finns hopp om att den ska svänga åt rätt håll igen igen. Klimatbonusen för gasbilar på 10 000 kr som infördes den 1 juli 2018 som en del i bonus/malus-systemet bidrog till att så skedde.

Inledningsvis gick det dock inte att se några positiva effekter av klimatbonsen. Gasbilsförsäljningen sjönk istället det andra halvåret 2018, vilket till stor del berodde på att flera tillverkare hade leveransstopp i väntan på att bilarna ska vara klassificerade enligt den nya europeiska körcykeln WLTP, ett krav som infördes den 1 september 2018. Ett annat skäl var att de gasbilar som är nya, men formellt sett klassas som efterhandskonverterade genom att de byggs om i Sverige, inte fick bonus. Denna miss i systemet rättades dock till år 2019, och detta år sköt också gasbilsförsäljningen fart på nytt. Antalet nyregistrerade gasbilar steg från 3 288 år 2018 till 4 971 år 2019.

År 2020 och 2021 sviktade dock gasbilsförsäljningen på nytt. Detta kan ha att göra med ett ensidigt fokus i offentligheten på elektrifiering som den hållbara vägen framåt. Detta ledde bland annat till att regeringen våren 2021 lade fram ett förslag om att gasbilar inte längre skulle räknas som miljöbilar. Detta förslag drogs dock tillbaka, och den dåvarande regeringen aviserade också sin avsikt att gasbilarna ska fortsätta att få klimatbonus på 10 000 kr.

Hösten 2022 drog den tillträdande regeringen hastigt tillbaka klimatbonusen. Försäljningen ökade trots detta något år 2023. Antalet antalet gasmackar har fortsatt att öka. År 2023 drog dock flera gasbilsmodeller tillbaka av VW-koncernen. Det gör den fortsatta utvecklingen osäker.

Laddbara bilar
Under några år efter 2010 fanns inga positiva tendenser alls när det gäller försäljningen av fossiloberoende bilar. Botten nåddes år 2013 då deras andel av nybilsförsäljningen endast var 3 %. Efter den kritiska debatten om etanol och andra biodrivmedel låg allt fokus på energieffektivitet. Det gynnade dieselbilarna, som också gynnades av miljöbilsdefinitionernas utformning.

Men sedan började försäljningen av laddbara bilar ta fart. Detta är anledningen till att andelen fossiloberoende bilar i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt. Utvecklingen sparkades igång när fullvuxna elbilar och laddhybrider som gick att jämföra med ”vanliga” bilar började lanseras kring år 2011, exempelvis Nissan Leaf och Opel Ampera. Försäljningen hjälptes upp av supermiljöbilspremien, som infördes den 1 januari 2012 i syfte att till viss del kompensera de höga inköpspriserna på laddbara bilar.

Ytterligare ett steg i utvecklingen togs när Tesla på allvar etablerade sig på elbilsmarknaden med sin Model S. Tesla visade att det gick att tillverka och sälja stora, luxuösa elbilar med lång räckvidd. Detta satte i sin tur fart på de etablerade biltillverkarna, som insåg att de inte hade råd att hamna på efterkälken när det blev åka av på marknaden för laddbara bilar. Det är nu uppenbart att denna marknad passerat den kritiska punkten och kommer fortsätta att växa snabbt. Bonusen på upp till 60 000 kr som infördes den 1 juli 2018 skyndade på utvecklingen i Sverige, liksom det faktum att infrastruktren för laddning byggdes ut i snabb takt.

Bland de nya laddbara bilarna stod laddhybriderna år 2019 för cirka 60 % av marknaden. Laddhybriderna har generellt sett fått längre räckvidd på el de senaste åren, vilket tillsammans med ökad tillgång på laddutrustning bör medföra en stigande andel fossilfria kilometer. Vi väntar dock fortfarande på den fabrikstillverkade laddhybrid som är fossiloberoende även när det körs på flytande bränsle, genom att den anpassas för etanol E85 eller godkänns för förnybar diesel HVO100. Medan vi väntar erbjuder Carstedts Bil i Örnsköldsvik konvertering av laddhybrider till etanoldrift, och Konvegas i Växjö erbjuder konvertering av laddhybrider till biogas.

År 2022 övertog de rena elbilarna rollen som de mest säljande laddbara bilarna. År 2023 stod elbilarna för 65 % av denna marknad. Den sammanlagda försäljningen av laddbara bilar ökade snabbt under åren 2020-2022.

Bonus/malus-systemet är ett avgörande skäl till denna snabba utveckling. Det plötsliga borttagandet av bonus för elbilar och vissa laddhybrider hösten 2022 gör den fortsatta utvecklingen osäker. Malus-beskattningen av bensin- och dieselbilar ger dock ett indirekt incitament för inköp av laddbara bilar, biogasbilar eller etanolbilar även i fortsättningen. Detta incitament försvagas dock av de lägre bensin- och dieselpriser som blivit följden av sänkt skatt, och av den drasktiska sänkningen av reduktionsplikten i januari 2024.

Förnybar diesel
Ungefär samtidigt som marknaden för laddbara bilar tog fart tog också marknaden för förnybar diesel fart, när HVO introducerades i Sverige år 2011. Marknaden har vuxit snabbt, och HVO är nu det helt dominerande biodrivmedlet i Sverige. Till en början användes HVO endast till låginblandning i vanlig diesel MK1. Sedan några år finns också möjlighet att tanka ren HVO, ofta kallad HVO100. Allt fler biltillverkare godkänner att deras nyare dieselbilar körs på HVO100. Därför har många dieselbilar i princip blivit fossiloberoende. Men detta syns tyvärr inte i denna statistik, eftersom det ännu inte registreras i Vägtrafikregistret. Alla nya dieselbilar som är godkända för HVO har numera märkningen "XTL" i tanklocket.

Slutsatser
Sammanfattningsvis har utvecklingen av marknaden för fossiloberoende bilar varit mycket volatil de senaste 15 åren. Den har kastats hit och dit av skiftande politiska styrmedel, en stundtals hetsig debatt och en ängslig bilindustri som har försökt hänga med i svängarna, trots att de i många fall hade föredragit status quo. Risken är påtaglig att ryckigheten fortsätter. Starka intressen sliter i omställningsprocessen från olika håll, intressen som antingen vill bromsa upp processen helt, eller föra fram ett fossiloberoende alternativ på ett annats bekostnad. Detta påverkar både politik, modellutbud och debattklimat. Vi behöver beslutsfattare som förmår höja blicken.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

De fossiloberoende nyregistrerade personbilarna delas upp i olika typer i indikator B1F.

I indikator B1J visas andelen nya personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Andelen fossiloberoende personbilar i trafik visas i indikator B1C.

Uppdaterad: 2024-11-28