Gå direkt till sidans innehåll

Kapacitet i lokal och regional kollektivtrafik

Indikator N. B3.K. 3

Antalet kilometer per capita som alla lokala och regionala kollektivtrafikfordon kör tillsammans (utbudskm/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (utbudskm/capita) Datum
0 Älvkarleby  107,6 2023
1 Knivsta  107,6 2023
2 Tierp  107,6 2023
3 Håbo  107,6 2023
4 Östhammar  107,6 2023
5 Heby  107,6 2023
6 Uppsala  107,6 2023
7 Enköping  107,6 2023
8 Härjedalen  104,8 2023
9 Åre  104,8 2023
10 Östersund  104,8 2023
11 Bräcke  104,8 2023
12 Berg  104,8 2023
13 Ragunda  104,8 2023
14 Strömsund  104,8 2023
15 Krokom  104,8 2023
16 Nybro  89,2 2023
17 Mörbylånga  89,2 2023
18 Mönsterås  89,2 2023
19 Oskarshamn  89,2 2023
20 Emmaboda  89,2 2023
21 Kalmar  89,2 2023
22 Vimmerby  89,2 2023
23 Högsby  89,2 2023
24 Torsås  89,2 2023
25 Hultsfred  89,2 2023
26 Borgholm  89,2 2023
27 Västervik  89,2 2023
28 Nordanstig  83,0 2023
29 Bollnäs  83,0 2023
30 Gävle  83,0 2023
31 Hofors  83,0 2023
32 Hudiksvall  83,0 2023
33 Söderhamn  83,0 2023
34 Sandviken  83,0 2023
35 Ljusdal  83,0 2023
36 Ovanåker  83,0 2023
37 Ockelbo  83,0 2023
38 Robertsfors  81,9 2023
39 Skellefteå  81,9 2023
40 Storuman  81,9 2023
41 Dorotea  81,9 2023
42 Sorsele  81,9 2023
43 Åsele  81,9 2023
44 Bjurholm  81,9 2023
45 Norsjö  81,9 2023
46 Vilhelmina  81,9 2023
47 Malå  81,9 2023
48 Umeå  81,9 2023
49 Vindeln  81,9 2023
50 Lycksele  81,9 2023
51 Vännäs  81,9 2023
52 Nordmaling  81,9 2023
53 Essunga  79,9 2023
54 Vänersborg  79,9 2023
55 Falköping  79,9 2023
56 Öckerö  79,9 2023
57 Borås  79,9 2023
58 Färgelanda  79,9 2023
59 Grästorp  79,9 2023
60 Vara  79,9 2023
61 Gullspång  79,9 2023
62 Göteborg  79,9 2023
63 Götene  79,9 2023
64 Bollebygd  79,9 2023
65 Herrljunga  79,9 2023
66 Hjo  79,9 2023
67 Mölndal  79,9 2023
68 Ulricehamn  79,9 2023
69 Uddevalla  79,9 2023
70 Trollhättan  79,9 2023
71 Bengtsfors  79,9 2023
72 Tranemo  79,9 2023
73 Töreboda  79,9 2023
74 Härryda  79,9 2023
75 Vårgårda  79,9 2023
76 Åmål  79,9 2023
77 Tjörn  79,9 2023
78 Karlsborg  79,9 2023
79 Tidaholm  79,9 2023
80 Tibro  79,9 2023
81 Tanum  79,9 2023
82 Partille  79,9 2023
83 Svenljunga  79,9 2023
84 Strömstad  79,9 2023
85 Kungälv  79,9 2023
86 Stenungsund  79,9 2023
87 Skövde  79,9 2023
88 Skara  79,9 2023
89 Lerum  79,9 2023
90 Alingsås  79,9 2023
91 Sotenäs  79,9 2023
92 Lidköping  79,9 2023
93 Lilla Edet  79,9 2023
94 Ale  79,9 2023
95 Lysekil  79,9 2023
96 Mariestad  79,9 2023
97 Mark  79,9 2023
98 Mellerud  79,9 2023
99 Orust  79,9 2023
100 Munkedal  79,9 2023
101 Dals-Ed  79,9 2023
102 Haparanda  77,5 2023
103 Pajala  77,5 2023
104 Gällivare  77,5 2023
105 Kiruna  77,5 2023
106 Kalix  77,5 2023
107 Överkalix  77,5 2023
108 Arvidsjaur  77,5 2023
109 Älvsbyn  77,5 2023
110 Boden  77,5 2023
111 Luleå  77,5 2023
112 Jokkmokk  77,5 2023
113 Övertorneå  77,5 2023
114 Piteå  77,5 2023
115 Arjeplog  77,5 2023
116 Kil  73,3 2023
117 Årjäng  73,3 2023
118 Torsby  73,3 2023
119 Munkfors  73,3 2023
120 Kristinehamn  73,3 2023
121 Sunne  73,3 2023
122 Hagfors  73,3 2023
123 Forshaga  73,3 2023
124 Grums  73,3 2023
125 Storfors  73,3 2023
126 Filipstad  73,3 2023
127 Arvika  73,3 2023
128 Karlstad  73,3 2023
129 Eda  73,3 2023
130 Hammarö  73,3 2023
131 Säffle  73,3 2023
132 Gnosjö  71,1 2023
133 Sävsjö  71,1 2023
134 Nässjö  71,1 2023
135 Aneby  71,1 2023
136 Vetlanda  71,1 2023
137 Vaggeryd  71,1 2023
138 Habo  71,1 2023
139 Mullsjö  71,1 2023
140 Värnamo  71,1 2023
141 Tranås  71,1 2023
142 Gislaved  71,1 2023
143 Eksjö  71,1 2023
144 Jönköping  71,1 2023
145 Rättvik  69,1 2023
146 Orsa  69,1 2023
147 Mora  69,1 2023
148 Älvdalen  69,1 2023
149 Ludvika  69,1 2023
150 Leksand  69,1 2023
151 Vansbro  69,1 2023
152 Säter  69,1 2023
153 Hedemora  69,1 2023
154 Smedjebacken  69,1 2023
155 Borlänge  69,1 2023
156 Falun  69,1 2023
157 Gagnef  69,1 2023
158 Malung-Sälen  69,1 2023
159 Avesta  69,1 2023
160 Markaryd  68,8 2023
161 Alvesta  68,8 2023
162 Lessebo  68,8 2023
163 Ljungby  68,8 2023
164 Tingsryd  68,8 2023
165 Uppvidinge  68,8 2023
166 Växjö  68,8 2023
167 Älmhult  68,8 2023
168 Riket  68,5 2023
169 Strängnäs  67,7 2023
170 Vingåker  67,7 2023
171 Katrineholm  67,7 2023
172 Nyköping  67,7 2023
173 Trosa  67,7 2023
174 Flen  67,7 2023
175 Gnesta  67,7 2023
176 Eskilstuna  67,7 2023
177 Oxelösund  67,7 2023
178 Ronneby  64,5 2023
179 Karlshamn  64,5 2023
180 Karlskrona  64,5 2023
181 Sölvesborg  64,5 2023
182 Olofström  64,5 2023
183 Danderyd  62,8 2023
184 Solna  62,8 2023
185 Tyresö  62,8 2023
186 Vaxholm  62,8 2023
187 Vallentuna  62,8 2023
188 Salem  62,8 2023
189 Stockholm  62,8 2023
190 Botkyrka  62,8 2023
191 Nynäshamn  62,8 2023
192 Sollentuna  62,8 2023
193 Norrtälje  62,8 2023
194 Sundbyberg  62,8 2023
195 Österåker  62,8 2023
196 Järfälla  62,8 2023
197 Nacka  62,8 2023
198 Södertälje  62,8 2023
199 Sigtuna  62,8 2023
200 Ekerö  62,8 2023
201 Upplands-Bro  62,8 2023
202 Lidingö  62,8 2023
203 Nykvarn  62,8 2023
204 Huddinge  62,8 2023
205 Haninge  62,8 2023
206 Värmdö  62,8 2023
207 Upplands Väsby  62,8 2023
208 Täby  62,8 2023
209 Motala  61,4 2023
210 Ödeshög  61,4 2023
211 Valdemarsvik  61,4 2023
212 Boxholm  61,4 2023
213 Vadstena  61,4 2023
214 Finspång  61,4 2023
215 Åtvidaberg  61,4 2023
216 Ydre  61,4 2023
217 Norrköping  61,4 2023
218 Mjölby  61,4 2023
219 Kinda  61,4 2023
220 Söderköping  61,4 2023
221 Linköping  61,4 2023
222 Sundsvall  60,6 2023
223 Sollefteå  60,6 2023
224 Härnösand  60,6 2023
225 Ånge  60,6 2023
226 Timrå  60,6 2023
227 Örnsköldsvik  60,6 2023
228 Kramfors  60,6 2023
229 Hylte  59,6 2023
230 Laholm  59,6 2023
231 Kungsbacka  59,6 2023
232 Falkenberg  59,6 2023
233 Varberg  59,6 2023
234 Halmstad  59,6 2023
235 Ljusnarsberg  56,8 2023
236 Karlskoga  56,8 2023
237 Nora  56,8 2023
238 Örebro  56,8 2023
239 Kumla  56,8 2023
240 Hallsberg  56,8 2023
241 Lindesberg  56,8 2023
242 Hällefors  56,8 2023
243 Laxå  56,8 2023
244 Degerfors  56,8 2023
245 Askersund  56,8 2023
246 Lekeberg  56,8 2023
247 Åstorp  51,3 2023
248 Osby  51,3 2023
249 Malmö  51,3 2023
250 Lund  51,3 2023
251 Lomma  51,3 2023
252 Simrishamn  51,3 2023
253 Sjöbo  51,3 2023
254 Skurup  51,3 2023
255 Perstorp  51,3 2023
256 Landskrona  51,3 2023
257 Kävlinge  51,3 2023
258 Svalöv  51,3 2023
259 Svedala  51,3 2023
260 Kristianstad  51,3 2023
261 Klippan  51,3 2023
262 Höör  51,3 2023
263 Tomelilla  51,3 2023
264 Höganäs  51,3 2023
265 Hässleholm  51,3 2023
266 Hörby  51,3 2023
267 Trelleborg  51,3 2023
268 Helsingborg  51,3 2023
269 Bjuv  51,3 2023
270 Ystad  51,3 2023
271 Vellinge  51,3 2023
272 Eslöv  51,3 2023
273 Båstad  51,3 2023
274 Burlöv  51,3 2023
275 Bromölla  51,3 2023
276 Ängelholm  51,3 2023
277 Örkelljunga  51,3 2023
278 Östra Göinge  51,3 2023
279 Staffanstorp  51,3 2023
280 Skinnskatteberg  48,2 2023
281 Hallstahammar  48,2 2023
282 Surahammar  48,2 2023
283 Sala  48,2 2023
284 Kungsör  48,2 2023
285 Norberg  48,2 2023
286 Västerås  48,2 2023
287 Fagersta  48,2 2023
288 Arboga  48,2 2023
289 Köping  48,2 2023
290 Gotland  43,7 2023
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Kapaciteten gäller lokal och regional kollektivtrafik inom ett läns gränser. Med utbudskilometer menas antalet kilometer som alla kollektivtrafikfordon tillsammans kör under ett år (fordonskilometer).

Den stora minskningen av kapaciteten från år 2018 till 2019 är skenbar. Den beror på att Trafikanalys övergått från att räkna enskilda tågvagnar som egna fordon till att räkna hela tåget som ett och samma fordon. Metodbytet beror på att kvaliteten på dataunderlaget om enskilda tågvagnar varit bristfällig. Åren 2017 och 2018 redovisas utbudet med båda metoderna. Räknat på det nya sättet var kapaciteten 70,4 utbudskm/capita år 2017, 70,1 år 2018 och 70,8 år 2019.

Ett alternativ vore att redovisa den sammanlagda sträckan alla enskilda sittplatser tillsammans rör sig under ett år (sittplatskilometer), men så länge beläggningsgraden inte är alltför hög är det tillgången till ett kollektivtrafikfordon snarare än en sittplats som är den begränsande faktorn för invånarna. Därmed är utbudet av fordon mer intressant att följa än utbudet av sittplatser.

Analys
Utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt från millennieskiftet till och med år 2019. Stora satsningar gjordes i synnerhet på den regionala tågtrafiken. Det gav resultat i ökat resande med kollektivtrafik, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Detta beror i huvudsak på att satsningarna på lokal och regional bantrafik bar frukt.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Den växande kapaciteten kan dock ha bidragit till att andelen människor som bor i kollektivtrafiknära läge växte långsamt under samma tidsperiod.

Utbudet av kollektivtrafik började minska långsamt år 2020, vilket troligtvis kan sättas i samband med covid-pandemin. Minskningen av kapaciteten har dock varit marginell jämfört med den drastiska minskningen av resandet med kollektivtrafiken. Detta bådar gott: det finns fortfarande en god kapacitet som gör det lockande att återvända till kollektivtrafiken när oron för smitta nu minskat.

Övriga kommentarer
Både subventionerad och kommersiell kollektivtrafik räknas in i underlaget för riket som helhet. För kommuner gäller kapaciteten lokal och regional kollektivtrafik inom det läns gränser vari kommunen ligger. Vi anger denna kapacitet per invånare i länet. Endast subventionerad kollektivtrafik räknas in i detta underlag, vilket gör jämförelser mellan kommuner och riket vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28