Gå direkt till sidans innehåll

Kapacitet i lokal och regional kollektivtrafik

Indikator N. B3.K. 3

Antalet kilometer per capita som alla lokala och regionala kollektivtrafikfordon kör tillsammans (utbudskm/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (utbudskm/capita) Datum

0

Enköping

 107,6

2023

1

Älvkarleby

 107,6

2023

2

Uppsala

 107,6

2023

3

Tierp

 107,6

2023

4

Heby

 107,6

2023

5

Håbo

 107,6

2023

6

Knivsta

 107,6

2023

7

Östhammar

 107,6

2023

8

Östersund

 104,8

2023

9

Ragunda

 104,8

2023

10

Strömsund

 104,8

2023

11

Krokom

 104,8

2023

12

Åre

 104,8

2023

13

Berg

 104,8

2023

14

Härjedalen

 104,8

2023

15

Bräcke

 104,8

2023

16

Vimmerby

 89,2

2023

17

Mörbylånga

 89,2

2023

18

Hultsfred

 89,2

2023

19

Kalmar

 89,2

2023

20

Emmaboda

 89,2

2023

21

Nybro

 89,2

2023

22

Högsby

 89,2

2023

23

Torsås

 89,2

2023

24

Borgholm

 89,2

2023

25

Oskarshamn

 89,2

2023

26

Västervik

 89,2

2023

27

Mönsterås

 89,2

2023

28

Hofors

 83,0

2023

29

Gävle

 83,0

2023

30

Söderhamn

 83,0

2023

31

Nordanstig

 83,0

2023

32

Bollnäs

 83,0

2023

33

Ockelbo

 83,0

2023

34

Ljusdal

 83,0

2023

35

Ovanåker

 83,0

2023

36

Hudiksvall

 83,0

2023

37

Sandviken

 83,0

2023

38

Bjurholm

 81,9

2023

39

Lycksele

 81,9

2023

40

Åsele

 81,9

2023

41

Vännäs

 81,9

2023

42

Vindeln

 81,9

2023

43

Vilhelmina

 81,9

2023

44

Dorotea

 81,9

2023

45

Umeå

 81,9

2023

46

Storuman

 81,9

2023

47

Sorsele

 81,9

2023

48

Skellefteå

 81,9

2023

49

Robertsfors

 81,9

2023

50

Norsjö

 81,9

2023

51

Nordmaling

 81,9

2023

52

Malå

 81,9

2023

53

Grästorp

 79,9

2023

54

Gullspång

 79,9

2023

55

Tranemo

 79,9

2023

56

Falköping

 79,9

2023

57

Göteborg

 79,9

2023

58

Götene

 79,9

2023

59

Mölndal

 79,9

2023

60

Stenungsund

 79,9

2023

61

Sotenäs

 79,9

2023

62

Munkedal

 79,9

2023

63

Skövde

 79,9

2023

64

Mellerud

 79,9

2023

65

Skara

 79,9

2023

66

Alingsås

 79,9

2023

67

Trollhättan

 79,9

2023

68

Töreboda

 79,9

2023

69

Mark

 79,9

2023

70

Herrljunga

 79,9

2023

71

Hjo

 79,9

2023

72

Essunga

 79,9

2023

73

Uddevalla

 79,9

2023

74

Ulricehamn

 79,9

2023

75

Vara

 79,9

2023

76

Partille

 79,9

2023

77

Dals-Ed

 79,9

2023

78

Vårgårda

 79,9

2023

79

Vänersborg

 79,9

2023

80

Borås

 79,9

2023

81

Härryda

 79,9

2023

82

Orust

 79,9

2023

83

Åmål

 79,9

2023

84

Bollebygd

 79,9

2023

85

Bengtsfors

 79,9

2023

86

Mariestad

 79,9

2023

87

Ale

 79,9

2023

88

Lysekil

 79,9

2023

89

Kungälv

 79,9

2023

90

Öckerö

 79,9

2023

91

Lerum

 79,9

2023

92

Karlsborg

 79,9

2023

93

Lidköping

 79,9

2023

94

Lilla Edet

 79,9

2023

95

Färgelanda

 79,9

2023

96

Tibro

 79,9

2023

97

Tanum

 79,9

2023

98

Tidaholm

 79,9

2023

99

Svenljunga

 79,9

2023

100

Tjörn

 79,9

2023

101

Strömstad

 79,9

2023

102

Övertorneå

 77,5

2023

103

Arjeplog

 77,5

2023

104

Arvidsjaur

 77,5

2023

105

Boden

 77,5

2023

106

Gällivare

 77,5

2023

107

Haparanda

 77,5

2023

108

Jokkmokk

 77,5

2023

109

Kalix

 77,5

2023

110

Kiruna

 77,5

2023

111

Luleå

 77,5

2023

112

Pajala

 77,5

2023

113

Piteå

 77,5

2023

114

Älvsbyn

 77,5

2023

115

Överkalix

 77,5

2023

116

Karlstad

 73,3

2023

117

Munkfors

 73,3

2023

118

Säffle

 73,3

2023

119

Kristinehamn

 73,3

2023

120

Sunne

 73,3

2023

121

Forshaga

 73,3

2023

122

Grums

 73,3

2023

123

Årjäng

 73,3

2023

124

Filipstad

 73,3

2023

125

Torsby

 73,3

2023

126

Storfors

 73,3

2023

127

Kil

 73,3

2023

128

Hagfors

 73,3

2023

129

Hammarö

 73,3

2023

130

Eda

 73,3

2023

131

Arvika

 73,3

2023

132

Aneby

 71,1

2023

133

Vetlanda

 71,1

2023

134

Nässjö

 71,1

2023

135

Jönköping

 71,1

2023

136

Värnamo

 71,1

2023

137

Gislaved

 71,1

2023

138

Eksjö

 71,1

2023

139

Gnosjö

 71,1

2023

140

Mullsjö

 71,1

2023

141

Tranås

 71,1

2023

142

Vaggeryd

 71,1

2023

143

Sävsjö

 71,1

2023

144

Habo

 71,1

2023

145

Mora

 69,1

2023

146

Älvdalen

 69,1

2023

147

Ludvika

 69,1

2023

148

Avesta

 69,1

2023

149

Leksand

 69,1

2023

150

Borlänge

 69,1

2023

151

Malung-Sälen

 69,1

2023

152

Orsa

 69,1

2023

153

Vansbro

 69,1

2023

154

Rättvik

 69,1

2023

155

Hedemora

 69,1

2023

156

Smedjebacken

 69,1

2023

157

Falun

 69,1

2023

158

Säter

 69,1

2023

159

Gagnef

 69,1

2023

160

Tingsryd

 68,8

2023

161

Uppvidinge

 68,8

2023

162

Alvesta

 68,8

2023

163

Ljungby

 68,8

2023

164

Växjö

 68,8

2023

165

Markaryd

 68,8

2023

166

Älmhult

 68,8

2023

167

Lessebo

 68,8

2023

168

Riket

 68,5

2023

169

Katrineholm

 67,7

2023

170

Flen

 67,7

2023

171

Nyköping

 67,7

2023

172

Trosa

 67,7

2023

173

Oxelösund

 67,7

2023

174

Vingåker

 67,7

2023

175

Strängnäs

 67,7

2023

176

Gnesta

 67,7

2023

177

Eskilstuna

 67,7

2023

178

Sölvesborg

 64,5

2023

179

Karlshamn

 64,5

2023

180

Olofström

 64,5

2023

181

Karlskrona

 64,5

2023

182

Ronneby

 64,5

2023

183

Sigtuna

 62,8

2023

184

Österåker

 62,8

2023

185

Tyresö

 62,8

2023

186

Sundbyberg

 62,8

2023

187

Lidingö

 62,8

2023

188

Vaxholm

 62,8

2023

189

Danderyd

 62,8

2023

190

Nynäshamn

 62,8

2023

191

Botkyrka

 62,8

2023

192

Nacka

 62,8

2023

193

Järfälla

 62,8

2023

194

Norrtälje

 62,8

2023

195

Värmdö

 62,8

2023

196

Nykvarn

 62,8

2023

197

Södertälje

 62,8

2023

198

Haninge

 62,8

2023

199

Ekerö

 62,8

2023

200

Upplands Väsby

 62,8

2023

201

Upplands-Bro

 62,8

2023

202

Salem

 62,8

2023

203

Sollentuna

 62,8

2023

204

Solna

 62,8

2023

205

Huddinge

 62,8

2023

206

Täby

 62,8

2023

207

Vallentuna

 62,8

2023

208

Stockholm

 62,8

2023

209

Vadstena

 61,4

2023

210

Linköping

 61,4

2023

211

Åtvidaberg

 61,4

2023

212

Mjölby

 61,4

2023

213

Norrköping

 61,4

2023

214

Kinda

 61,4

2023

215

Ydre

 61,4

2023

216

Motala

 61,4

2023

217

Söderköping

 61,4

2023

218

Ödeshög

 61,4

2023

219

Finspång

 61,4

2023

220

Valdemarsvik

 61,4

2023

221

Boxholm

 61,4

2023

222

Ånge

 60,6

2023

223

Kramfors

 60,6

2023

224

Härnösand

 60,6

2023

225

Sollefteå

 60,6

2023

226

Sundsvall

 60,6

2023

227

Timrå

 60,6

2023

228

Örnsköldsvik

 60,6

2023

229

Falkenberg

 59,6

2023

230

Laholm

 59,6

2023

231

Kungsbacka

 59,6

2023

232

Hylte

 59,6

2023

233

Varberg

 59,6

2023

234

Halmstad

 59,6

2023

235

Nora

 56,8

2023

236

Ljusnarsberg

 56,8

2023

237

Karlskoga

 56,8

2023

238

Degerfors

 56,8

2023

239

Kumla

 56,8

2023

240

Hällefors

 56,8

2023

241

Lekeberg

 56,8

2023

242

Askersund

 56,8

2023

243

Örebro

 56,8

2023

244

Hallsberg

 56,8

2023

245

Laxå

 56,8

2023

246

Lindesberg

 56,8

2023

247

Hörby

 51,3

2023

248

Höör

 51,3

2023

249

Klippan

 51,3

2023

250

Ystad

 51,3

2023

251

Malmö

 51,3

2023

252

Bjuv

 51,3

2023

253

Kristianstad

 51,3

2023

254

Lund

 51,3

2023

255

Åstorp

 51,3

2023

256

Lomma

 51,3

2023

257

Tomelilla

 51,3

2023

258

Svalöv

 51,3

2023

259

Trelleborg

 51,3

2023

260

Staffanstorp

 51,3

2023

261

Eslöv

 51,3

2023

262

Skurup

 51,3

2023

263

Sjöbo

 51,3

2023

264

Simrishamn

 51,3

2023

265

Helsingborg

 51,3

2023

266

Östra Göinge

 51,3

2023

267

Perstorp

 51,3

2023

268

Vellinge

 51,3

2023

269

Osby

 51,3

2023

270

Hässleholm

 51,3

2023

271

Båstad

 51,3

2023

272

Höganäs

 51,3

2023

273

Burlöv

 51,3

2023

274

Bromölla

 51,3

2023

275

Ängelholm

 51,3

2023

276

Örkelljunga

 51,3

2023

277

Kävlinge

 51,3

2023

278

Landskrona

 51,3

2023

279

Svedala

 51,3

2023

280

Surahammar

 48,2

2023

281

Kungsör

 48,2

2023

282

Fagersta

 48,2

2023

283

Köping

 48,2

2023

284

Hallstahammar

 48,2

2023

285

Arboga

 48,2

2023

286

Västerås

 48,2

2023

287

Norberg

 48,2

2023

288

Sala

 48,2

2023

289

Skinnskatteberg

 48,2

2023

290

Gotland

 43,7

2023

Kommentar

Kapaciteten gäller lokal och regional kollektivtrafik inom ett läns gränser. Med utbudskilometer menas antalet kilometer som alla kollektivtrafikfordon tillsammans kör under ett år (fordonskilometer).

Den stora minskningen av kapaciteten från år 2018 till 2019 är skenbar. Den beror på att Trafikanalys övergått från att räkna enskilda tågvagnar som egna fordon till att räkna hela tåget som ett och samma fordon. Metodbytet beror på att kvaliteten på dataunderlaget om enskilda tågvagnar varit bristfällig. Åren 2017 och 2018 redovisas utbudet med båda metoderna. Räknat på det nya sättet var kapaciteten 70,4 utbudskm/capita år 2017, 70,1 år 2018 och 70,8 år 2019.

Ett alternativ vore att redovisa den sammanlagda sträckan alla enskilda sittplatser tillsammans rör sig under ett år (sittplatskilometer), men så länge beläggningsgraden inte är alltför hög är det tillgången till ett kollektivtrafikfordon snarare än en sittplats som är den begränsande faktorn för invånarna. Därmed är utbudet av fordon mer intressant att följa än utbudet av sittplatser.

Analys
Utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt från millennieskiftet till och med år 2019. Stora satsningar gjordes i synnerhet på den regionala tågtrafiken. Det gav resultat i ökat resande med kollektivtrafik, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Detta beror i huvudsak på att satsningarna på lokal och regional bantrafik bar frukt.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Den växande kapaciteten kan dock ha bidragit till att andelen människor som bor i kollektivtrafiknära läge växte långsamt under samma tidsperiod.

Utbudet av kollektivtrafik började minska långsamt år 2020, vilket troligtvis kan sättas i samband med covid-pandemin. Minskningen av kapaciteten har dock varit marginell jämfört med den drastiska minskningen av resandet med kollektivtrafiken. Detta bådar gott: det finns fortfarande en god kapacitet som gör det lockande att återvända till kollektivtrafiken när oron för smitta nu minskat.

Övriga kommentarer
Både subventionerad och kommersiell kollektivtrafik räknas in i underlaget för riket som helhet. För kommuner gäller kapaciteten lokal och regional kollektivtrafik inom det läns gränser vari kommunen ligger. Vi anger denna kapacitet per invånare i länet. Endast subventionerad kollektivtrafik räknas in i detta underlag, vilket gör jämförelser mellan kommuner och riket vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-22