Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Kapacitet i lokal och regional kollektivtrafik

Antalet kilometer per capita som alla lokala och regionala kollektivtrafikfordon kör tillsammans (utbudskm/capita)
Kommun Senaste värdet (utbudskm/capita) Datum
Enköping  116,0 2020
Heby  116,0 2020
Håbo  116,0 2020
Knivsta  116,0 2020
Tierp  116,0 2020
Uppsala  116,0 2020
Älvkarleby  116,0 2020
Östhammar  116,0 2020
Östersund  97,4 2020
Åre  97,4 2020
Ragunda  97,4 2020
Strömsund  97,4 2020
Krokom  97,4 2020
Härjedalen  97,4 2020
Bräcke  97,4 2020
Berg  97,4 2020
Borgholm  86,6 2020
Emmaboda  86,6 2020
Hultsfred  86,6 2020
Högsby  86,6 2020
Kalmar  86,6 2020
Oskarshamn  86,6 2020
Mönsterås  86,6 2020
Mörbylånga  86,6 2020
Nybro  86,6 2020
Västervik  86,6 2020
Vimmerby  86,6 2020
Torsås  86,6 2020
Ockelbo  84,5 2020
Nordanstig  84,5 2020
Ovanåker  84,5 2020
Söderhamn  84,5 2020
Sandviken  84,5 2020
Hudiksvall  84,5 2020
Ljusdal  84,5 2020
Bollnäs  84,5 2020
Hofors  84,5 2020
Gävle  84,5 2020
Göteborg  83,7 2020
Götene  83,7 2020
Herrljunga  83,7 2020
Hjo  83,7 2020
Essunga  83,7 2020
Falköping  83,7 2020
Färgelanda  83,7 2020
Grästorp  83,7 2020
Gullspång  83,7 2020
Dals-Ed  83,7 2020
Borås  83,7 2020
Bollebygd  83,7 2020
Bengtsfors  83,7 2020
Ale  83,7 2020
Alingsås  83,7 2020
Lidköping  83,7 2020
Lilla Edet  83,7 2020
Kungälv  83,7 2020
Lerum  83,7 2020
Lysekil  83,7 2020
Mariestad  83,7 2020
Mark  83,7 2020
Mellerud  83,7 2020
Munkedal  83,7 2020
Karlsborg  83,7 2020
Härryda  83,7 2020
Skara  83,7 2020
Skövde  83,7 2020
Sotenäs  83,7 2020
Stenungsund  83,7 2020
Svenljunga  83,7 2020
Strömstad  83,7 2020
Orust  83,7 2020
Partille  83,7 2020
Mölndal  83,7 2020
Tranemo  83,7 2020
Trollhättan  83,7 2020
Tjörn  83,7 2020
Tanum  83,7 2020
Tibro  83,7 2020
Tidaholm  83,7 2020
Töreboda  83,7 2020
Uddevalla  83,7 2020
Ulricehamn  83,7 2020
Vara  83,7 2020
Vårgårda  83,7 2020
Vänersborg  83,7 2020
Åmål  83,7 2020
Öckerö  83,7 2020
Åsele  81,0 2020
Vännäs  81,0 2020
Vindeln  81,0 2020
Vilhelmina  81,0 2020
Umeå  81,0 2020
Nordmaling  81,0 2020
Norsjö  81,0 2020
Robertsfors  81,0 2020
Storuman  81,0 2020
Sorsele  81,0 2020
Skellefteå  81,0 2020
Malå  81,0 2020
Lycksele  81,0 2020
Bjurholm  81,0 2020
Dorotea  81,0 2020
Eda  71,6 2020
Arvika  71,6 2020
Forshaga  71,6 2020
Grums  71,6 2020
Filipstad  71,6 2020
Hagfors  71,6 2020
Hammarö  71,6 2020
Munkfors  71,6 2020
Karlstad  71,6 2020
Kil  71,6 2020
Kristinehamn  71,6 2020
Storfors  71,6 2020
Sunne  71,6 2020
Säffle  71,6 2020
Torsby  71,6 2020
Årjäng  71,6 2020
Älvsbyn  71,0 2020
Piteå  71,0 2020
Pajala  71,0 2020
Kiruna  71,0 2020
Kalix  71,0 2020
Jokkmokk  71,0 2020
Luleå  71,0 2020
Haparanda  71,0 2020
Gällivare  71,0 2020
Arjeplog  71,0 2020
Arvidsjaur  71,0 2020
Boden  71,0 2020
Överkalix  71,0 2020
Övertorneå  71,0 2020
Riket  69,4 2021
Älmhult  68,1 2020
Växjö  68,1 2020
Tingsryd  68,1 2020
Uppvidinge  68,1 2020
Alvesta  68,1 2020
Markaryd  68,1 2020
Lessebo  68,1 2020
Ljungby  68,1 2020
Katrineholm  66,9 2020
Eskilstuna  66,9 2020
Gnesta  66,9 2020
Flen  66,9 2020
Trosa  66,9 2020
Vingåker  66,9 2020
Oxelösund  66,9 2020
Nyköping  66,9 2020
Strängnäs  66,9 2020
Sundbyberg  65,9 2020
Sigtuna  65,9 2020
Sollentuna  65,9 2020
Solna  65,9 2020
Stockholm  65,9 2020
Nynäshamn  65,9 2020
Norrtälje  65,9 2020
Nykvarn  65,9 2020
Nacka  65,9 2020
Salem  65,9 2020
Värmdö  65,9 2020
Österåker  65,9 2020
Tyresö  65,9 2020
Täby  65,9 2020
Södertälje  65,9 2020
Upplands Väsby  65,9 2020
Upplands-Bro  65,9 2020
Vaxholm  65,9 2020
Vallentuna  65,9 2020
Huddinge  65,9 2020
Haninge  65,9 2020
Ekerö  65,9 2020
Botkyrka  65,9 2020
Danderyd  65,9 2020
Järfälla  65,9 2020
Lidingö  65,9 2020
Leksand  65,7 2020
Mora  65,7 2020
Ludvika  65,7 2020
Malung-Sälen  65,7 2020
Borlänge  65,7 2020
Avesta  65,7 2020
Hedemora  65,7 2020
Falun  65,7 2020
Gagnef  65,7 2020
Vansbro  65,7 2020
Älvdalen  65,7 2020
Rättvik  65,7 2020
Orsa  65,7 2020
Smedjebacken  65,7 2020
Säter  65,7 2020
Sävsjö  65,0 2020
Mullsjö  65,0 2020
Nässjö  65,0 2020
Värnamo  65,0 2020
Vetlanda  65,0 2020
Vaggeryd  65,0 2020
Tranås  65,0 2020
Gislaved  65,0 2020
Gnosjö  65,0 2020
Habo  65,0 2020
Aneby  65,0 2020
Eksjö  65,0 2020
Jönköping  65,0 2020
Karlshamn  64,6 2020
Karlskrona  64,6 2020
Sölvesborg  64,6 2020
Olofström  64,6 2020
Ronneby  64,6 2020
Sundsvall  62,1 2020
Sollefteå  62,1 2020
Timrå  62,1 2020
Ånge  62,1 2020
Örnsköldsvik  62,1 2020
Kramfors  62,1 2020
Härnösand  62,1 2020
Hällefors  61,4 2020
Karlskoga  61,4 2020
Kumla  61,4 2020
Ljusnarsberg  61,4 2020
Lindesberg  61,4 2020
Laxå  61,4 2020
Lekeberg  61,4 2020
Degerfors  61,4 2020
Askersund  61,4 2020
Hallsberg  61,4 2020
Örebro  61,4 2020
Nora  61,4 2020
Varberg  61,4 2020
Halmstad  61,4 2020
Falkenberg  61,4 2020
Laholm  61,4 2020
Kungsbacka  61,4 2020
Hylte  61,4 2020
Kinda  57,2 2020
Linköping  57,2 2020
Motala  57,2 2020
Mjölby  57,2 2020
Finspång  57,2 2020
Boxholm  57,2 2020
Valdemarsvik  57,2 2020
Vadstena  57,2 2020
Åtvidaberg  57,2 2020
Ödeshög  57,2 2020
Ydre  57,2 2020
Norrköping  57,2 2020
Söderköping  57,2 2020
Svalöv  53,0 2020
Svedala  53,0 2020
Simrishamn  53,0 2020
Sjöbo  53,0 2020
Staffanstorp  53,0 2020
Skurup  53,0 2020
Perstorp  53,0 2020
Osby  53,0 2020
Ystad  53,0 2020
Ängelholm  53,0 2020
Åstorp  53,0 2020
Örkelljunga  53,0 2020
Östra Göinge  53,0 2020
Vellinge  53,0 2020
Tomelilla  53,0 2020
Trelleborg  53,0 2020
Bromölla  53,0 2020
Burlöv  53,0 2020
Båstad  53,0 2020
Eslöv  53,0 2020
Bjuv  53,0 2020
Helsingborg  53,0 2020
Malmö  53,0 2020
Lund  53,0 2020
Lomma  53,0 2020
Landskrona  53,0 2020
Kävlinge  53,0 2020
Klippan  53,0 2020
Kristianstad  53,0 2020
Hässleholm  53,0 2020
Höganäs  53,0 2020
Hörby  53,0 2020
Höör  53,0 2020
Kungsör  47,4 2020
Köping  47,4 2020
Hallstahammar  47,4 2020
Fagersta  47,4 2020
Arboga  47,4 2020
Västerås  47,4 2020
Sala  47,4 2020
Norberg  47,4 2020
Skinnskatteberg  47,4 2020
Surahammar  47,4 2020
Gotland  44,1 2020
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Kapaciteten gäller lokal och regional kollektivtrafik inom ett läns gränser. Med utbudskilometer menas antalet kilometer som alla kollektivtrafikfordon tillsammans kör under ett år (fordonskilometer).

Den stora minskningen av kapaciteten från år 2018 till 2019 är skenbar. Den beror på att Trafikanalys övergått från att räkna enskilda tågvagnar som egna fordon till att räkna hela tåget som ett och samma fordon. Metodbytet beror på att kvaliteten på dataunderlaget om enskilda tågvagnar varit bristfällig. Åren 2017 och 2018 redovisas utbudet med båda metoderna. Räknat på det nya sättet var kapaciteten 70,4 utbudskm/capita år 2017, 70,1 år 2018 och 70,8 år 2019.

Ett alternativ vore att redovisa den sammanlagda sträckan alla enskilda sittplatser tillsammans rör sig under ett år (sittplatskilometer), men så länge beläggningsgraden inte är alltför hög är det tillgången till ett kollektivtrafikfordon snarare än en sittplats som är den begränsande faktorn för invånarna. Därmed är utbudet av fordon mer intressant att följa än utbudet av sittplatser.

Analys
Utbudet av kollektivtrafik har ökat sedan millennieskiftet. I synnerhet på den regionala tågtrafiken har stora satsningar gjorts, och fortsätter att göras. Det har gett resultat i ökat resande med kollektivtrafik, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Detta beror i huvudsak på att satsningarna på lokal och regional bantrafik burit frukt.

Det ökande utbudet har dock ännu inte medfört att Sveriges befolkning blivit mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Den växande kapaciteten kan dock ha bidragit till att andelen människor som bor i kollektivtrafiknära läge växer långsamt.

Utbudet av kollektivtrafik minskade inte nämnvärt pandemiåren 2020 och 2021, trots att resandet med kollektivtrafiken minskade drastiskt. Detta bådar gott: det finns fortfarande en god kapacitet som gör det lockande att återvända till kollektivtrafiken när oron för smitta nu minskat.

Övriga kommentarer
Både subventionerad och kommersiell kollektivtrafik räknas in i underlaget för riket som helhet. För kommuner gäller kapaciteten lokal och regional kollektivtrafik inom det läns gränser vari kommunen ligger. Vi anger denna kapacitet per invånare i länet. Endast subventionerad kollektivtrafik räknas in i detta underlag, vilket gör jämförelser mellan kommuner och riket vanskliga.

Indikator N.B3.K.3
Uppdaterad: 2022-07-17