Gå direkt till sidans innehåll

Kapacitet i lokal och regional kollektivtrafik

Indikator N. B3.K. 3

Antalet kilometer per capita som alla lokala och regionala kollektivtrafikfordon kör tillsammans (utbudskm/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (utbudskm/capita) Datum
0 Älvkarleby  104,7 2024
1 Håbo  104,7 2024
2 Heby  104,7 2024
3 Östhammar  104,7 2024
4 Tierp  104,7 2024
5 Enköping  104,7 2024
6 Knivsta  104,7 2024
7 Uppsala  104,7 2024
8 Vimmerby  92,2 2024
9 Västervik  92,2 2024
10 Borgholm  92,2 2024
11 Torsås  92,2 2024
12 Emmaboda  92,2 2024
13 Oskarshamn  92,2 2024
14 Nybro  92,2 2024
15 Hultsfred  92,2 2024
16 Mörbylånga  92,2 2024
17 Mönsterås  92,2 2024
18 Högsby  92,2 2024
19 Kalmar  92,2 2024
20 Östersund  84,7 2024
21 Krokom  84,7 2024
22 Härjedalen  84,7 2024
23 Åre  84,7 2024
24 Ragunda  84,7 2024
25 Bräcke  84,7 2024
26 Berg  84,7 2024
27 Strömsund  84,7 2024
28 Vännäs  84,2 2024
29 Dorotea  84,2 2024
30 Nordmaling  84,2 2024
31 Norsjö  84,2 2024
32 Åsele  84,2 2024
33 Robertsfors  84,2 2024
34 Skellefteå  84,2 2024
35 Storuman  84,2 2024
36 Bjurholm  84,2 2024
37 Vindeln  84,2 2024
38 Lycksele  84,2 2024
39 Vilhelmina  84,2 2024
40 Umeå  84,2 2024
41 Malå  84,2 2024
42 Sorsele  84,2 2024
43 Ljusdal  82,7 2024
44 Söderhamn  82,7 2024
45 Gävle  82,7 2024
46 Sandviken  82,7 2024
47 Ovanåker  82,7 2024
48 Ockelbo  82,7 2024
49 Hofors  82,7 2024
50 Hudiksvall  82,7 2024
51 Bollnäs  82,7 2024
52 Nordanstig  82,7 2024
53 Strömstad  80,0 2024
54 Essunga  80,0 2024
55 Stenungsund  80,0 2024
56 Skövde  80,0 2024
57 Tjörn  80,0 2024
58 Skara  80,0 2024
59 Gullspång  80,0 2024
60 Öckerö  80,0 2024
61 Mölndal  80,0 2024
62 Göteborg  80,0 2024
63 Götene  80,0 2024
64 Åmål  80,0 2024
65 Vårgårda  80,0 2024
66 Partille  80,0 2024
67 Bengtsfors  80,0 2024
68 Mark  80,0 2024
69 Orust  80,0 2024
70 Borås  80,0 2024
71 Herrljunga  80,0 2024
72 Hjo  80,0 2024
73 Munkedal  80,0 2024
74 Mellerud  80,0 2024
75 Töreboda  80,0 2024
76 Alingsås  80,0 2024
77 Lilla Edet  80,0 2024
78 Vänersborg  80,0 2024
79 Lysekil  80,0 2024
80 Sotenäs  80,0 2024
81 Ale  80,0 2024
82 Tranemo  80,0 2024
83 Bollebygd  80,0 2024
84 Trollhättan  80,0 2024
85 Uddevalla  80,0 2024
86 Karlsborg  80,0 2024
87 Härryda  80,0 2024
88 Dals-Ed  80,0 2024
89 Mariestad  80,0 2024
90 Ulricehamn  80,0 2024
91 Lerum  80,0 2024
92 Vara  80,0 2024
93 Tidaholm  80,0 2024
94 Falköping  80,0 2024
95 Tibro  80,0 2024
96 Tanum  80,0 2024
97 Kungälv  80,0 2024
98 Svenljunga  80,0 2024
99 Färgelanda  80,0 2024
100 Lidköping  80,0 2024
101 Grästorp  80,0 2024
102 Övertorneå  78,0 2024
103 Älvsbyn  78,0 2024
104 Arjeplog  78,0 2024
105 Arvidsjaur  78,0 2024
106 Boden  78,0 2024
107 Gällivare  78,0 2024
108 Haparanda  78,0 2024
109 Jokkmokk  78,0 2024
110 Kalix  78,0 2024
111 Kiruna  78,0 2024
112 Luleå  78,0 2024
113 Pajala  78,0 2024
114 Piteå  78,0 2024
115 Överkalix  78,0 2024
116 Tomelilla  73,7 2024
117 Trelleborg  73,7 2024
118 Bromölla  73,7 2024
119 Ängelholm  73,7 2024
120 Lomma  73,7 2024
121 Båstad  73,7 2024
122 Burlöv  73,7 2024
123 Ystad  73,7 2024
124 Lund  73,7 2024
125 Malmö  73,7 2024
126 Åstorp  73,7 2024
127 Höör  73,7 2024
128 Höganäs  73,7 2024
129 Hässleholm  73,7 2024
130 Kristianstad  73,7 2024
131 Hörby  73,7 2024
132 Staffanstorp  73,7 2024
133 Landskrona  73,7 2024
134 Perstorp  73,7 2024
135 Östra Göinge  73,7 2024
136 Helsingborg  73,7 2024
137 Osby  73,7 2024
138 Kävlinge  73,7 2024
139 Simrishamn  73,7 2024
140 Sjöbo  73,7 2024
141 Klippan  73,7 2024
142 Bjuv  73,7 2024
143 Skurup  73,7 2024
144 Örkelljunga  73,7 2024
145 Svalöv  73,7 2024
146 Svedala  73,7 2024
147 Vellinge  73,7 2024
148 Eslöv  73,7 2024
149 Arvika  71,1 2024
150 Grums  71,1 2024
151 Kristinehamn  71,1 2024
152 Forshaga  71,1 2024
153 Filipstad  71,1 2024
154 Karlstad  71,1 2024
155 Torsby  71,1 2024
156 Säffle  71,1 2024
157 Hammarö  71,1 2024
158 Hagfors  71,1 2024
159 Munkfors  71,1 2024
160 Årjäng  71,1 2024
161 Sunne  71,1 2024
162 Kil  71,1 2024
163 Eda  71,1 2024
164 Storfors  71,1 2024
165 Riket  70,9 2024
166 Oxelösund  69,5 2024
167 Strängnäs  69,5 2024
168 Gnesta  69,5 2024
169 Katrineholm  69,5 2024
170 Trosa  69,5 2024
171 Vingåker  69,5 2024
172 Eskilstuna  69,5 2024
173 Nyköping  69,5 2024
174 Flen  69,5 2024
175 Alvesta  69,5 2024
176 Växjö  69,5 2024
177 Lessebo  69,5 2024
178 Ljungby  69,5 2024
179 Tingsryd  69,5 2024
180 Uppvidinge  69,5 2024
181 Markaryd  69,5 2024
182 Älmhult  69,5 2024
183 Vaggeryd  68,7 2024
184 Gnosjö  68,7 2024
185 Jönköping  68,7 2024
186 Eksjö  68,7 2024
187 Tranås  68,7 2024
188 Aneby  68,7 2024
189 Nässjö  68,7 2024
190 Habo  68,7 2024
191 Sävsjö  68,7 2024
192 Värnamo  68,7 2024
193 Vetlanda  68,7 2024
194 Gislaved  68,7 2024
195 Mullsjö  68,7 2024
196 Malung-Sälen  65,4 2024
197 Hedemora  65,4 2024
198 Rättvik  65,4 2024
199 Älvdalen  65,4 2024
200 Leksand  65,4 2024
201 Mora  65,4 2024
202 Smedjebacken  65,4 2024
203 Ludvika  65,4 2024
204 Falun  65,4 2024
205 Vansbro  65,4 2024
206 Gagnef  65,4 2024
207 Orsa  65,4 2024
208 Säter  65,4 2024
209 Sollefteå  64,2 2024
210 Härnösand  64,2 2024
211 Ånge  64,2 2024
212 Örnsköldsvik  64,2 2024
213 Timrå  64,2 2024
214 Sundsvall  64,2 2024
215 Kramfors  64,2 2024
216 Borlänge  64,0 2024
217 Olofström  64,0 2024
218 Avesta  64,0 2024
219 Karlskrona  64,0 2024
220 Karlshamn  64,0 2024
221 Ronneby  64,0 2024
222 Sölvesborg  64,0 2024
223 Varberg  61,9 2024
224 Falkenberg  61,9 2024
225 Laholm  61,9 2024
226 Kungsbacka  61,9 2024
227 Hylte  61,9 2024
228 Halmstad  61,9 2024
229 Nacka  61,6 2024
230 Lidingö  61,6 2024
231 Österåker  61,6 2024
232 Järfälla  61,6 2024
233 Norrtälje  61,6 2024
234 Haninge  61,6 2024
235 Huddinge  61,6 2024
236 Nykvarn  61,6 2024
237 Nynäshamn  61,6 2024
238 Sollentuna  61,6 2024
239 Salem  61,6 2024
240 Sigtuna  61,6 2024
241 Solna  61,6 2024
242 Stockholm  61,6 2024
243 Sundbyberg  61,6 2024
244 Södertälje  61,6 2024
245 Ekerö  61,6 2024
246 Tyresö  61,6 2024
247 Täby  61,6 2024
248 Danderyd  61,6 2024
249 Upplands-Bro  61,6 2024
250 Upplands Väsby  61,6 2024
251 Vallentuna  61,6 2024
252 Vaxholm  61,6 2024
253 Botkyrka  61,6 2024
254 Värmdö  61,6 2024
255 Finspång  60,6 2024
256 Söderköping  60,6 2024
257 Ydre  60,6 2024
258 Norrköping  60,6 2024
259 Kinda  60,6 2024
260 Vadstena  60,6 2024
261 Ödeshög  60,6 2024
262 Motala  60,6 2024
263 Åtvidaberg  60,6 2024
264 Mjölby  60,6 2024
265 Boxholm  60,6 2024
266 Linköping  60,6 2024
267 Valdemarsvik  60,6 2024
268 Ljusnarsberg  53,7 2024
269 Örebro  53,7 2024
270 Lindesberg  53,7 2024
271 Lekeberg  53,7 2024
272 Laxå  53,7 2024
273 Askersund  53,7 2024
274 Kumla  53,7 2024
275 Hallsberg  53,7 2024
276 Hällefors  53,7 2024
277 Degerfors  53,7 2024
278 Nora  53,7 2024
279 Karlskoga  53,7 2024
280 Norberg  50,0 2024
281 Köping  50,0 2024
282 Surahammar  50,0 2024
283 Skinnskatteberg  50,0 2024
284 Sala  50,0 2024
285 Västerås  50,0 2024
286 Hallstahammar  50,0 2024
287 Kungsör  50,0 2024
288 Fagersta  50,0 2024
289 Arboga  50,0 2024
290 Gotland  44,6 2024
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Kapaciteten gäller lokal och regional kollektivtrafik inom ett läns gränser. Med utbudskilometer menas antalet kilometer som alla kollektivtrafikfordon tillsammans kör under ett år (fordonskilometer).

Den stora minskningen av kapaciteten från år 2018 till 2019 är skenbar. Den beror på att Trafikanalys övergått från att räkna enskilda tågvagnar som egna fordon till att räkna hela tåget som ett och samma fordon. Metodbytet beror på att kvaliteten på dataunderlaget om enskilda tågvagnar varit bristfällig. Åren 2017 och 2018 redovisas utbudet med båda metoderna. Räknat på det nya sättet var kapaciteten 70,4 utbudskm/capita år 2017, 70,1 år 2018 och 70,8 år 2019.

Ett alternativ vore att redovisa den sammanlagda sträckan alla enskilda sittplatser tillsammans rör sig under ett år (sittplatskilometer), men så länge beläggningsgraden inte är alltför hög är det tillgången till ett kollektivtrafikfordon snarare än en sittplats som är den begränsande faktorn för invånarna. Därmed är utbudet av fordon mer intressant att följa än utbudet av sittplatser.

Analys
Utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt från millennieskiftet till och med år 2019. Stora satsningar gjordes i synnerhet på den regionala tågtrafiken. Det gav resultat i ökat resande med kollektivtrafik, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Detta beror i huvudsak på att satsningarna på lokal och regional bantrafik bar frukt.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Den växande kapaciteten kan dock ha bidragit till att andelen människor som bor i kollektivtrafiknära läge växte långsamt under samma tidsperiod.

Utbudet av kollektivtrafik började minska långsamt år 2020, vilket troligtvis kan sättas i samband med covid-pandemin. Minskningen av kapaciteten var dock varit marginell jämfört med den drastiska minskningen av resandet med kollektivtrafiken. Åren 2023 och 2024 började kapaciteten vända uppåt igen.

Detta bådar gott: resandet med kollektivtrafik har hämtat igen en stor del av tappet i samband med pandemin, och med ökat utbud finns förutsättningar att locka ännu fler att åka kollektivt.

Övriga kommentarer
Endast subventionerad kollektivtrafik räknas in i underlaget. För kommuner gäller kapaciteten lokal och regional kollektivtrafik inom det läns gränser vari kommunen ligger. Vi anger denna kapacitet per invånare i länet.

Uppdaterad: 2025-09-18