Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt persontransportarbete per buss

Indikator N. B3.F. 2

Genomsnittligt transportarbete (antal personkilometer) som utförs i varje buss (1 000 km/fordon)

Rad-id Datum Värde (1 000 km/fordon)

0

2006

684,004

1

2007

707,308

2

2008

680,374

3

2009

689,096

4

2010

675,69

5

2011

691,677

6

2012

670,514

7

2013

693,832

8

2014

692,723

9

2015

696,533

10

2016

709,787

11

2017

691,423

12

2018

695,271

13

2019

674,6

14

2020

667,21

15

2021

652,99

16

2022

657,1

17

2023

670,64

Kommentar

Det genomsnittliga persontransportarbetet definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkm) i buss dividerat med det sammanlagda antalet bussar i trafik.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används bussflottan som helhet?

Analys
Åren före covid-pandemin år 2020 ökade kollektivtrafikresandet, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Denna ökning berodde dock enbart på ett ökat resande med bantrafik, medan bussåkandet förblev i det närmaste konstant.

Det konstanta reseandet med buss matchades fram till år 2020 av ett ungefärligen konstant antal bussar i trafik. Därmed förblev också det genomsnittliga persontransportarbetet med buss oförändrat. Pandemiåren 2020 och 2021 minskade resandet i buss, men det gjorde även antalet bussar i trafik. Därmed förändrades inte persontransportarbetet med buss nämnvärt dessa år. År 2022 ökade resandet i buss återigen, liksom antalet bussar i trafik. Med andra ord gömdes effekterna av pandemin tack vare snabb anpassning av antalet bussar till efterfrågan på bussresor.

Uppdaterad: 2024-11-28