Genomsnittligt persontransportarbete per buss
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (1 000 km/fordon) |
---|---|---|
0 |
2006 |
684,004 |
1 |
2007 |
707,308 |
2 |
2008 |
680,374 |
3 |
2009 |
689,096 |
4 |
2010 |
675,69 |
5 |
2011 |
691,677 |
6 |
2012 |
670,514 |
7 |
2013 |
693,832 |
8 |
2014 |
692,723 |
9 |
2015 |
696,533 |
10 |
2016 |
709,787 |
11 |
2017 |
691,423 |
12 |
2018 |
695,271 |
13 |
2019 |
674,6 |
14 |
2020 |
667,21 |
15 |
2021 |
652,99 |
16 |
2022 |
657,1 |
17 |
2023 |
670,64 |
Kommentar
Det genomsnittliga persontransportarbetet definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkm) i buss dividerat med det sammanlagda antalet bussar i trafik.
Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används bussflottan som helhet?
Analys
Åren före covid-pandemin år 2020 ökade kollektivtrafikresandet, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Denna ökning berodde dock enbart på ett ökat resande med bantrafik, medan bussåkandet förblev i det närmaste konstant.
Det konstanta reseandet med buss matchades fram till år 2020 av ett ungefärligen konstant antal bussar i trafik. Därmed förblev också det genomsnittliga persontransportarbetet med buss oförändrat. Pandemiåren 2020 och 2021 minskade resandet i buss, men det gjorde även antalet bussar i trafik. Därmed förändrades inte persontransportarbetet med buss nämnvärt dessa år. År 2022 ökade resandet i buss återigen, liksom antalet bussar i trafik. Med andra ord gömdes effekterna av pandemin tack vare snabb anpassning av antalet bussar till efterfrågan på bussresor.