Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt persontransportarbete per buss

Indikator N. B3.F. 2

Genomsnittligt transportarbete (antal personkilometer) som utförs i varje buss (1 000 km/fordon)

Trend:
Utvecklingen går åt fel håll Utvecklingen går åt fel håll sedan 2010
Senaste värdet:
670,64 1 000 km/fordon (2023)
Utgångsvärde:
675,69 1 000 km/fordon (2010)

Kommentar

Det genomsnittliga persontransportarbetet definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkm) i buss dividerat med det sammanlagda antalet bussar i trafik.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används bussflottan som helhet?

Analys
Åren före covid-pandemin år 2020 ökade kollektivtrafikresandet, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Denna ökning berodde dock enbart på ett ökat resande med bantrafik, medan bussåkandet förblev i det närmaste konstant.

Det konstanta reseandet med buss matchades fram till år 2020 av ett ungefärligen konstant antal bussar i trafik. Därmed förblev också det genomsnittliga persontransportarbetet med buss oförändrat. Pandemiåren 2020 och 2021 minskade resandet i buss, men det gjorde även antalet bussar i trafik. Därmed förändrades inte persontransportarbetet med buss nämnvärt dessa år. År 2022 ökade resandet i buss återigen, liksom antalet bussar i trafik. Med andra ord gömdes effekterna av pandemin tack vare snabb anpassning av antalet bussar till efterfrågan på bussresor.

Uppdaterad: 2024-07-17