Gå direkt till sidans innehåll

Resesträckor i lokal och regional kollektivtrafik

Indikator N. B3.D. 1

Genomsnittlig resesträcka per capita med kollektivtrafik inom ett läns gränser (km/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (km/capita)

0

Buss

2006

657

1

Buss

2007

667

2

Buss

2008

674

3

Buss

2009

662

4

Buss

2010

670

5

Buss

2011

689

6

Buss

2012

693

7

Buss

2013

682

8

Buss

2014

678

9

Buss

2015

688

10

Buss

2016

705

11

Buss

2017

697

12

Buss

2018

712

13

Buss

2019

694

14

Buss

2020

435

15

Buss

2021

413

16

Buss

2022

548

17

Buss

2023

598

18

Tåg, spårväg, tunnelbana

2006

569

19

Tåg, spårväg, tunnelbana

2007

620

20

Tåg, spårväg, tunnelbana

2008

640

21

Tåg, spårväg, tunnelbana

2009

690

22

Tåg, spårväg, tunnelbana

2010

702

23

Tåg, spårväg, tunnelbana

2011

750

24

Tåg, spårväg, tunnelbana

2012

827

25

Tåg, spårväg, tunnelbana

2013

798

26

Tåg, spårväg, tunnelbana

2014

880

27

Tåg, spårväg, tunnelbana

2015

905

28

Tåg, spårväg, tunnelbana

2016

899

29

Tåg, spårväg, tunnelbana

2017

859

30

Tåg, spårväg, tunnelbana

2018

912

31

Tåg, spårväg, tunnelbana

2019

953

32

Tåg, spårväg, tunnelbana

2020

609

33

Tåg, spårväg, tunnelbana

2021

556

34

Tåg, spårväg, tunnelbana

2022

788

35

Tåg, spårväg, tunnelbana

2023

810

Kommentar

Med resesträckan per capita menas det sammanlagda persontransportarbetet i Sverige i det aktuella trafikslaget dividerat med antalet invånare.

Vi räknar ej in lokala eller regionala resor med kommersiell linjetrafik, utan enbart linjetrafik subventionerad med offentliga medel.

Analys
Resandet med kollektivtrafik ökade gradvis från mätperiodens början år 2006 till år 2019. Detta märks både när vi räknar resesträckan i absoluta tal, och som andel av befolkningens sammanlagda resesträcka. Det avspeglar sig också i att andelen kollektivtrafikresor av det sammanlagda antal resor vi gör ökade.

Det är intressant att se att denna ökning uteslutande berodde på ett ökat resande med spårburen kollektivtrafik, medan resesträckan i buss per capita förblev i det närmaste oförändrad. Det är främst de lokala och regionala resorna med bantrafik som ökade i omfattning, med en imponerande uppgång på 67 procent mellan åren 2006 och 2019, räknat i resesträcka per capita. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att satsningarna också bar frukt i ökat resande.

År 2020 såg vi en kraftig tillbakagång i resandet med kollektivtrafik på grund av covid-pandemin, eftersom människor i betydande omfattning undvek kollektivtrafiken på grund av smittorisken. Nedgången fortsatte i lägre takt det andra pandemiåret 2021.

År 2022 skedde en betydande återhämtning, men resesträckan per capita med lokal och regional kollektivtrafik var fortfarande påtagligt lägre än 2019. Det är dock värt att notera att resesträckorna med regionaltåg, spårväg och tunnelbana år 2022 låg på samma nivå som år 2011, och var 38 procent högre än vid mätperiodens början år 2006.

Det återstår att se om pandemin för med sig några långsiktiga trendbrott i resemönstren. De samstämmiga tecknen på ökad kollektivtrafik och något avtagande körsträcka i bil till och med 2019 inger dock hopp om att nedgången för kollektivtrafiken på grund av covid-pandemin blir tillfällig.

Uppdaterad: 2024-07-15