Gå direkt till sidans innehåll

Resesträckor i lokal och regional kollektivtrafik

Indikator N. B3.D. 1

Genomsnittlig resesträcka per capita med kollektivtrafik inom ett läns gränser (km/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (km/capita)
0 Buss 2006 657
1 Buss 2007 667
2 Buss 2008 674
3 Buss 2009 662
4 Buss 2010 670
5 Buss 2011 689
6 Buss 2012 693
7 Buss 2013 682
8 Buss 2014 678
9 Buss 2015 688
10 Buss 2016 705
11 Buss 2017 697
12 Buss 2018 712
13 Buss 2019 694
14 Buss 2020 435
15 Buss 2021 413
16 Buss 2022 548
17 Buss 2023 598
18 Buss 2024 599
19 Tåg, spårväg, tunnelbana 2006 569
20 Tåg, spårväg, tunnelbana 2007 620
21 Tåg, spårväg, tunnelbana 2008 640
22 Tåg, spårväg, tunnelbana 2009 690
23 Tåg, spårväg, tunnelbana 2010 702
24 Tåg, spårväg, tunnelbana 2011 750
25 Tåg, spårväg, tunnelbana 2012 827
26 Tåg, spårväg, tunnelbana 2013 798
27 Tåg, spårväg, tunnelbana 2014 880
28 Tåg, spårväg, tunnelbana 2015 905
29 Tåg, spårväg, tunnelbana 2016 899
30 Tåg, spårväg, tunnelbana 2017 859
31 Tåg, spårväg, tunnelbana 2018 912
32 Tåg, spårväg, tunnelbana 2019 953
33 Tåg, spårväg, tunnelbana 2020 609
34 Tåg, spårväg, tunnelbana 2021 556
35 Tåg, spårväg, tunnelbana 2022 788
36 Tåg, spårväg, tunnelbana 2023 810
37 Tåg, spårväg, tunnelbana 2024 842
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Med resesträckan per capita menas det sammanlagda persontransportarbetet i Sverige i det aktuella trafikslaget dividerat med antalet invånare.

Vi räknar ej in lokala eller regionala resor med kommersiell linjetrafik, utan enbart linjetrafik subventionerad med offentliga medel.

Analys
Resandet med kollektivtrafik ökade gradvis från mätperiodens början fram till covid-pandemin år 2020. Detta märks både när vi räknar resesträckan i absoluta tal, och som andel av befolkningens sammanlagda resesträcka. Det avspeglar sig också i att andelen kollektivtrafikresor av det sammanlagda antal resor vi gör ökade.

Det är intressant att se att denna ökning uteslutande berodde på ett ökat resande med spårburen kollektivtrafik, medan resesträckan i buss per capita förblev i det närmaste oförändrad. Det är främst de lokala och regionala resorna med bantrafik som ökade i omfattning, med en imponerande uppgång på 67 procent mellan åren 2006 och 2019, räknat i resesträcka per capita. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att satsningarna också bar frukt i ökat resande.

År 2020 såg vi en kraftig tillbakagång i resandet med kollektivtrafik på grund av covid-pandemin, eftersom människor i betydande omfattning undvek kollektivtrafiken på grund av smittorisken. Resandet minskade yterligare något det andra pandemiåret 2021. Detta kan ha att göra med att pandemin påverkade hela året 2021, medan resandet med kollektivtrafiken var normalt de två-tre första månaderna av 2020, innan pandemin bröt ut.

År 2022 skedde en betydande återhämtning, som fortsatte i lägre takt åren 2023 och 2024. Resesträckan per capita med kollektivtrafik är dock fortfarande påtagligt lägre än 2019. Det är dock värt att notera att de lokala och regionala resesträckorna med tåg, spårväg och tunnelbana år 2024 hunnit återhämta sig till nästan samma nivå som år 2017 och var 48 procent högre år 2024 än vid mätperiodens början år 2006. Färdsträckan i loakla och regionala bussar var dock betydligt lägre år 2024 än något annat år före pandemin under mätperioden.

Det återstår att se om pandemin för med sig några långsiktiga trendbrott i resemönstren. De samstämmiga tecknen på ökad kollektivtrafik och något avtagande körsträcka i bil inger dock hopp om att nedgången för kollektivtrafiken på grund av covid-pandemin blir tillfällig. Utvecklingen av tågresandet inger mer hopp än utvecklingen av resandet med buss.

Uppdaterad: 2025-08-28