Gå direkt till sidans innehåll

Resesträckor i lokal och regional kollektivtrafik - fördelni

Kompletterande indikator N. B3.D. 2

Fördelning av den sammanlagda resesträckan med kollektivtrafik inom ett läns gränser

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Buss 2006 53,60
1 Buss 2007 51,84
2 Buss 2008 51,28
3 Buss 2009 48,99
4 Buss 2010 48,82
5 Buss 2011 47,90
6 Buss 2012 45,57
7 Buss 2013 46,06
8 Buss 2014 43,51
9 Buss 2015 43,20
10 Buss 2016 43,97
11 Buss 2017 44,79
12 Buss 2018 43,82
13 Buss 2019 42,14
14 Buss 2020 41,65
15 Buss 2021 42,61
16 Buss 2022 40,99
17 Buss 2023 42,47
18 Tåg, spårväg, tunnelbana 2006 46,40
19 Tåg, spårväg, tunnelbana 2007 48,16
20 Tåg, spårväg, tunnelbana 2008 48,72
21 Tåg, spårväg, tunnelbana 2009 51,01
22 Tåg, spårväg, tunnelbana 2010 51,18
23 Tåg, spårväg, tunnelbana 2011 52,10
24 Tåg, spårväg, tunnelbana 2012 54,43
25 Tåg, spårväg, tunnelbana 2013 53,94
26 Tåg, spårväg, tunnelbana 2014 56,49
27 Tåg, spårväg, tunnelbana 2015 56,80
28 Tåg, spårväg, tunnelbana 2016 56,03
29 Tåg, spårväg, tunnelbana 2017 55,21
30 Tåg, spårväg, tunnelbana 2018 56,18
31 Tåg, spårväg, tunnelbana 2019 57,86
32 Tåg, spårväg, tunnelbana 2020 58,35
33 Tåg, spårväg, tunnelbana 2021 57,39
34 Tåg, spårväg, tunnelbana 2022 59,01
35 Tåg, spårväg, tunnelbana 2023 57,53
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Med resesträckan per capita menas det sammanlagda persontransportarbetet i Sverige i det aktuella trafikslaget dividerat med antalet invånare.

Vi räknar ej in lokala eller regionala resor med kommersiell linjetrafik, utan enbart linjetrafik subventionerad med offentliga medel.

Analys
Resandet med kollektivtrafik ökade gradvis från mätperiodens början år 2006 till år 2019. Detta märks både när vi räknar resesträckan i absoluta tal, och som andel av befolkningens sammanlagda resesträcka. Det avspeglar sig också i att andelen kollektivtrafikresor av det sammanlagda antal resor vi gör ökade.

Det är intressant att se att denna ökning uteslutande berodde på ett ökat resande med spårburen kollektivtrafik, medan resesträckan i buss per capita förblev i det närmaste oförändrad. Det är främst de lokala och regionala resorna med bantrafik som ökade i omfattning, med en imponerande uppgång på 67 procent mellan åren 2006 och 2019, räknat i resesträcka per capita. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att satsningarna också bar frukt i ökat resande.

År 2020 såg vi en kraftig tillbakagång i resandet med kollektivtrafik på grund av covid-pandemin, eftersom människor i betydande omfattning undvek kollektivtrafiken på grund av smittorisken. Nedgången fortsatte i lägre takt det andra pandemiåret 2021.

År 2022 skedde en betydande återhämtning, men resesträckan per capita med lokal och regional kollektivtrafik var fortfarande påtagligt lägre än 2019. Det är dock värt att notera att resesträckorna med regionaltåg, spårväg och tunnelbana år 2022 låg på samma nivå som år 2011, och var 38 procent högre än vid mätperiodens början år 2006.

Det återstår att se om pandemin för med sig några långsiktiga trendbrott i resemönstren. De samstämmiga tecknen på ökad kollektivtrafik och något avtagande körsträcka i bil till och med 2019 inger dock hopp om att nedgången för kollektivtrafiken på grund av covid-pandemin blir tillfällig.

Uppdaterad: 2024-11-28