Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med gång eller cykel

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel
Mätområde Datum Värde (%)
Riket 2006 32,7
Riket 2011 30,7
Riket 2012 30,9
Riket 2013 31,3
Riket 2014 30,9
Riket 2015 28,7
Riket 2016 27,5
Riket 2019 27,4
Riket 2020 31,4
Riket 2021 31,6
Riket 2022 27,8
Ale 2017 13,0
Alingsås 2017 26,0
Alvesta 2012 20,0
Aneby 2012 12,0
Arvika 2014 22,0
Askersund 2017 13,0
Bjuv 2018 13,0
Bollebygd 2017 15,0
Borgholm 2012 23,0
Borås 2017 23,0
Botkyrka 2015 12,0
Botkyrka 2019 15,0
Boxholm 2014 17,0
Bromölla 2018 13,0
Burlöv 2013 19,0
Burlöv 2018 19,0
Båstad 2013 15,0
Båstad 2018 13,0
Danderyd 2015 17,0
Danderyd 2019 19,0
Degerfors 2017 13,0
Eda 2014 11,0
Ekerö 2015 9,0
Ekerö 2019 14,0
Eksjö 2012 27,0
Emmaboda 2012 19,0
Enköping 2017 22,0
Eskilstuna 2015 24,0
Eskilstuna 2019 26,0
Eslöv 2013 15,0
Eslöv 2018 18,0
Falkenberg 2014 19,0
Falköping 2014 19,0
Falun 2018 25,0
Filipstad 2014 17,0
Finspång 2014 24,0
Flen 2019 27,0
Forshaga 2014 13,0
Gislaved 2012 20,0
Gnesta 2019 20,0
Gnosjö 2012 19,0
Gotland 2018 40,0
Grums 2014 11,0
Gävle 2012 25,0
Gävle 2018 45,0
Göteborg 2011 30,0
Göteborg 2014 31,0
Göteborg 2017 28,0
Habo 2012 15,0
Hagfors 2014 9,0
Hallsberg 2017 13,0
Halmstad 2012 28,0
Halmstad 2014 28,0
Halmstad 2018 24,0
Hammarö 2014 17,0
Haninge 2015 13,0
Haninge 2019 11,0
Helsingborg 2013 22,0
Helsingborg 2018 22,0
Huddinge 2015 13,0
Huddinge 2019 20,0
Hultsfred 2012 23,0
Hylte 2014 13,0
Hällefors 2017 19,0
Härryda 2017 16,0
Hässleholm 2018 17,0
Höganäs 2013 18,0
Höganäs 2018 17,0
Högsby 2012 14,0
Hörby 2018 13,0
Höör 2018 12,0
Järfälla 2015 16,0
Järfälla 2019 21,0
Jönköping 2014 21,0
Jönköping 2019 22,0
Kalmar 2012 33,0
Karlshamn 2012 20,0
Karlshamn 2019 21,0
Karlskoga 2017 17,0
Karlskrona 2012 22,0
Karlskrona 2019 19,0
Karlstad 2014 29,0
Katrineholm 2019 35,0
Kil 2014 12,0
Kinda 2014 10,0
Klippan 2018 13,0
Kristianstad 2018 18,0
Kristinehamn 2014 22,0
Kumla 2017 21,0
Kungsbacka 2014 8,0
Kungälv 2017 14,0
Kävlinge 2013 10,0
Kävlinge 2018 15,0
Laholm 2014 12,0
Landskrona 2013 26,0
Landskrona 2018 24,0
Laxå 2017 21,0
Lekeberg 2017 13,0
Lerum 2017 17,0
Lessebo 2012 28,0
Lidingö 2015 18,0
Lidingö 2019 17,0
Lilla Edet 2017 16,0
Lindesberg 2017 19,0
Linköping 2014 35,0
Ljungby 2012 26,0
Ljusnarsberg 2017 13,0
Lomma 2013 15,0
Lomma 2018 21,0
Ludvika 2014 21,0
Luleå 2015 25,0
Luleå 2020 24,0
Lund 2013 43,0
Lund 2018 41,0
Malmö 2013 37,0
Malmö 2018 40,0
Mark 2017 15,0
Markaryd 2012 27,0
Mellerud 2017 23,0
Mjölby 2014 19,0
Motala 2014 22,0
Mullsjö 2012 22,0
Munkfors 2014 13,0
Mölndal 2017 22,0
Mönsterås 2012 18,0
Mörbylånga 2012 17,0
Nacka 2015 17,0
Nacka 2019 25,0
Nora 2017 12,0
Norrköping 2014 27,0
Norrtälje 2015 13,0
Norrtälje 2019 21,0
Nybro 2012 26,0
Nykvarn 2015 9,0
Nykvarn 2019 21,0
Nyköping 2019 32,0
Nynäshamn 2015 14,0
Nynäshamn 2019 23,0
Nässjö 2012 23,0
Olofström 2012 20,0
Olofström 2019 18,0
Orust 2017 7,0
Osby 2018 16,0
Oskarshamn 2012 24,0
Oxelösund 2019 33,0
Partille 2017 20,0
Perstorp 2018 13,0
Piteå 2011 16,0
Ronneby 2012 14,0
Ronneby 2019 17,0
Salem 2015 14,0
Salem 2019 16,0
Sigtuna 2015 10,0
Sigtuna 2019 16,0
Simrishamn 2018 13,0
Sjöbo 2013 10,0
Sjöbo 2018 13,0
Skurup 2018 11,0
Smedjebacken 2014 13,0
Sollentuna 2015 14,0
Sollentuna 2019 22,0
Solna 2015 28,0
Solna 2019 38,0
Staffanstorp 2013 18,0
Staffanstorp 2018 18,0
Stenungsund 2017 14,0
Stockholm 2015 32,0
Stockholm 2019 40,0
Storfors 2014 9,0
Strängnäs 2012 25,0
Strängnäs 2019 23,0
Sundbyberg 2015 23,0
Sundbyberg 2019 35,0
Sundsvall 2016 18,0
Sunne 2014 14,0
Svalöv 2018 10,0
Svedala 2013 14,0
Svedala 2018 12,0
Säffle 2014 16,0
Sävsjö 2012 19,0
Söderköping 2014 16,0
Södertälje 2015 15,0
Södertälje 2019 14,0
Sölvesborg 2012 19,0
Sölvesborg 2019 18,0
Tingsryd 2012 18,0
Tjörn 2017 11,0
Tomelilla 2013 13,0
Tomelilla 2018 13,0
Torsby 2014 9,0
Torsås 2012 16,0
Tranås 2012 29,0
Trelleborg 2013 21,0
Trelleborg 2018 18,0
Trollhättan 2017 23,0
Trosa 2019 19,0
Tyresö 2015 13,0
Tyresö 2019 17,0
Täby 2015 17,0
Täby 2019 19,0
Uddevalla 2017 15,0
Umeå 2014 34,0
Upplands Väsby 2015 13,0
Upplands Väsby 2019 12,0
Upplands-Bro 2015 11,0
Upplands-Bro 2019 27,0
Uppsala 2015 47,0
Uppvidinge 2012 24,0
Vadstena 2014 25,0
Vaggeryd 2012 18,0
Valdemarsvik 2014 19,0
Vallentuna 2015 8,0
Vallentuna 2019 15,0
Varberg 2014 21,0
Vaxholm 2015 10,0
Vaxholm 2019 28,0
Vellinge 2013 15,0
Vellinge 2018 14,0
Vetlanda 2012 23,0
Vimmerby 2012 20,0
Vingåker 2019 20,0
Vänersborg 2017 26,0
Värmdö 2015 9,0
Värmdö 2019 14,0
Värnamo 2012 16,0
Västervik 2012 30,0
Västerås 2016 25,0
Växjö 2012 32,0
Ydre 2014 9,0
Ystad 2013 21,0
Ystad 2018 24,0
Årjäng 2014 6,0
Åstorp 2018 18,0
Åtvidaberg 2014 18,0
Älmhult 2012 26,0
Ängelholm 2018 17,0
Öckerö 2017 22,0
Ödeshög 2014 15,0
Örebro 2017 34,0
Örkelljunga 2018 14,0
Örnsköldsvik 2009 13,0
Österåker 2015 11,0
Österåker 2019 21,0
Östra Göinge 2013 10,0
Östra Göinge 2018 12,0
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2022). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av alla våra resor som sker med gång eller cykel minskade gradvis sedan mätperiodens början fram till covidpandemin. Å andra sidan minskade inte den sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag. Detta tyder på att varje enskild färd med gång eller cykel blev allt längre. Det ökande användandet av elcyklar kan ha bidragit till detta. Se vidare analysen av andelen resesträcka med gång eller cykel.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator N.B3.B.2
Uppdaterad: 2023-06-02