Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med gång eller cykel

Indikator N. B3.B. 2

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Uppsala  47 2015
1 Linköping  40 2023
2 Gotland  40 2018
3 Stockholm  40 2019
4 Lund  39 2023
5 Solna  38 2019
6 Örebro  38 2023
7 Malmö  38 2023
8 Katrineholm  35 2019
9 Sundbyberg  35 2019
10 Umeå  34 2014
11 Karlstad  33 2023
12 Kalmar  33 2012
13 Oxelösund  33 2019
14 Nyköping  32 2019
15 Växjö  32 2012
16 Västervik  30 2012
17 Tranås  29 2012
18 Hällefors  28 2023
19 Lessebo  28 2012
20 Vaxholm  28 2019
21 Norrköping  27 2023
22 Västerås  27 2023
23 Upplands-Bro  27 2019
24 Eksjö  27 2012
25 Markaryd  27 2012
26 Riket  26 2023
27 Ljungby  26 2012
28 Finspång  26 2023
29 Älmhult  26 2012
30 Nybro  26 2012
31 Vadstena  25 2023
32 Gävle  25 2012
33 Nacka  25 2019
34 Falun  25 2018
35 Motala  24 2023
36 Uppvidinge  24 2012
37 Luleå  24 2020
38 Halmstad  24 2018
39 Borlänge  24 2018
40 Oskarshamn  24 2012
41 Helsingborg  24 2023
42 Hultsfred  23 2012
43 Strängnäs  23 2019
44 Borgholm  23 2012
45 Vetlanda  23 2012
46 Arvika  23 2023
47 Nässjö  23 2012
48 Nynäshamn  23 2019
49 Enköping  22 2017
50 Jönköping  22 2019
51 Karlskoga  22 2023
52 Kristinehamn  22 2023
53 Laxå  22 2023
54 Mullsjö  22 2012
55 Sollentuna  22 2019
56 Järfälla  21 2019
57 Nykvarn  21 2019
58 Norrtälje  21 2019
59 Varberg  21 2014
60 Karlshamn  21 2019
61 Ludvika  21 2014
62 Sundsvall  21 2023
63 Österåker  21 2019
64 Kil  20 2023
65 Mjölby  20 2023
66 Öckerö  20 2023
67 Gnesta  20 2019
68 Alvesta  20 2012
69 Lomma  20 2023
70 Gislaved  20 2012
71 Vingåker  20 2019
72 Vimmerby  20 2012
73 Ystad  20 2023
74 Huddinge  20 2019
75 Skövde  20 2023
76 Trosa  19 2019
77 Karlskrona  19 2019
78 Gnosjö  19 2012
79 Landskrona  19 2023
80 Lidköping  19 2023
81 Hagfors  19 2023
82 Falkenberg  19 2014
83 Emmaboda  19 2012
84 Degerfors  19 2023
85 Danderyd  19 2019
86 Burlöv  19 2023
87 Sävsjö  19 2012
88 Täby  19 2019
89 Hammarö  19 2023
90 Olofström  18 2019
91 Tingsryd  18 2012
92 Munkfors  18 2023
93 Söderköping  18 2023
94 Eskilstuna  18 2021
95 Vaggeryd  18 2012
96 Göteborg  18 2023
97 Lindesberg  18 2023
98 Kristianstad  18 2023
99 Kumla  18 2023
100 Strömstad  18 2023
101 Mönsterås  18 2012
102 Ängelholm  18 2023
103 Sölvesborg  18 2019
104 Lidingö  17 2019
105 Ronneby  17 2019
106 Mörbylånga  17 2012
107 Tyresö  17 2019
108 Höganäs  17 2023
109 Forshaga  17 2023
110 Alingsås  17 2023
111 Boxholm  17 2023
112 Flen  16 2022
113 Salem  16 2019
114 Piteå  16 2023
115 Värnamo  16 2012
116 Kinda  16 2023
117 Lysekil  16 2023
118 Sigtuna  16 2019
119 Trollhättan  16 2023
120 Torsås  16 2012
121 Mölndal  16 2023
122 Staffanstorp  16 2023
123 Simrishamn  16 2023
124 Hässleholm  15 2023
125 Botkyrka  15 2019
126 Valdemarsvik  15 2023
127 Habo  15 2012
128 Vallentuna  15 2019
129 Åmål  15 2023
130 Nora  15 2023
131 Sotenäs  14 2023
132 Filipstad  14 2023
133 Ödeshög  14 2023
134 Ekerö  14 2019
135 Skara  14 2023
136 Högsby  14 2012
137 Sunne  14 2023
138 Säffle  14 2023
139 Södertälje  14 2019
140 Tidaholm  14 2023
141 Vänersborg  14 2023
142 Askersund  14 2023
143 Värmdö  14 2019
144 Mariestad  13 2023
145 Höör  13 2023
146 Hjo  13 2023
147 Hallsberg  13 2023
148 Partille  13 2023
149 Örnsköldsvik  13 2009
150 Åtvidaberg  13 2023
151 Perstorp  13 2023
152 Tibro  13 2023
153 Hylte  13 2014
154 Vellinge  13 2023
155 Tranemo  13 2023
156 Trelleborg  13 2023
157 Smedjebacken  13 2014
158 Dals-Ed  13 2023
159 Upplands Väsby  12 2019
160 Kävlinge  12 2023
161 Lekeberg  12 2023
162 Laholm  12 2014
163 Torsby  12 2023
164 Borås  12 2023
165 Aneby  12 2012
166 Grums  12 2023
167 Årjäng  12 2023
168 Götene  12 2023
169 Karlsborg  11 2023
170 Storfors  11 2023
171 Haninge  11 2019
172 Vårgårda  11 2023
173 Tomelilla  11 2023
174 Eslöv  11 2023
175 Ljusnarsberg  11 2023
176 Falköping  11 2023
177 Kungsbacka  10 2023
178 Gullspång  10 2023
179 Bromölla  10 2023
180 Åstorp  10 2023
181 Vara  10 2023
182 Hörby  10 2023
183 Skurup  9 2023
184 Mellerud  9 2023
185 Uddevalla  9 2023
186 Ulricehamn  9 2023
187 Bjuv  9 2023
188 Härryda  9 2023
189 Bengtsfors  9 2023
190 Klippan  9 2023
191 Kungälv  8 2023
192 Båstad  8 2023
193 Svedala  8 2023
194 Osby  8 2023
195 Töreboda  8 2023
196 Ydre  8 2023
197 Lilla Edet  7 2023
198 Svenljunga  7 2023
199 Östra Göinge  7 2023
200 Eda  7 2023
201 Stenungsund  7 2023
202 Bollebygd  6 2023
203 Grästorp  6 2023
204 Tanum  6 2023
205 Essunga  6 2023
206 Lerum  6 2023
207 Sjöbo  6 2023
208 Svalöv  5 2023
209 Munkedal  5 2023
210 Tjörn  5 2023
211 Herrljunga  5 2023
212 Orust  5 2023
213 Mark  5 2023
214 Örkelljunga  5 2023
215 Ale  4 2023
216 Färgelanda  4 2023
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av alla våra resor som sker med gång eller cykel minskade gradvis sedan mätperiodens början fram till covidpandemin. Å andra sidan minskade inte den sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag. Detta tyder på att varje enskild färd med gång eller cykel blev allt längre. Det ökande användandet av elcyklar kan ha bidragit till detta. Se vidare analysen av andelen resesträcka med gång eller cykel.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade andelen resor med gång eller cykel sjunkit under värdet år 2019. Den långsiktigt minskande trenden före pandemin ser därför ut att fortsätta.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28