Andel persontransporter med gång eller cykel
- Diagram
- Tabell
Procentuell andel av den sammanlagda färdsträckan hos Sveriges befolkning som sker med gång eller cykel

Kommentar
Med andelen av färdsträckan menas andelen av det totala uträttade persontransportarbetet.
Det finns ett nationellt mål att andelen persontransporter med gång, cykel eller kollektivtrafik ska nå 25 procent år 2025. Detta mål följs i index H5.
OBS År 2019 sker ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.
Analys
Inga tydliga tecken kan ses på att vi färdas längre med gång eller cykel nu än för femton år sedan, men andelen resesträcka med dessa färdslag minskar inte heller. Detta status quo återspeglas i befolkningens attityder, i så måtto i att vår genomsnittliga nöjdhet med cykelvägarna inte förbättras trots att de blir fler.
Den nya mätmetoden som infördes år 2019 har inneburit att resesträckan på cykel skrivits upp, medan sträckan vi går skrivits ned. En retroaktiv beräkning tillbaka till år 2016 med den nya räknemetoden har skapat en viss upptågående trend för både cykel och gång. Metodberoendet medför dock en viss tveksamhet kring hur säker denna trend är.
De nationella resvaneundersökningarna visar å andra sidan att andelen av alla resor vi företar oss som sker med gång eller cykel minskade fram till pandemin år 2020. Då ökade denna andel, eftersom vi undvek killektivtrafiken på grund av smittorisken. Därefter har dock andelen resor med gång eller cykel gradvis fallit tillbaka igen.
Tillsammans med den oförändrade eller ökande sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag tyder detta på att den genomsnittliga längden hos varje enskild resa med gång eller cykel har en tendens att öka. Denna utveckling kan förväntas fortsätta om andelen elcyklar i cykelbeståndet ökar, vilket cykelbranschens försäljningssiffror pekar på. I bästa fall kan resor med elcykel ersätta vissa kortare bilresor, så att andelen resor med bil börjar minska.