Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Medborgarnöjdhet med lokal och regional kollektivtrafik

Genomsnittlig nöjdhet bland invånarna med kollektivtrafiken enligt SCB:s medborgarundersökning (betyg 1-10 t.o.m. år 2020, andel positiva därefter)
Kommun Senaste värdet ((1-10)) Datum
Malmö  8,87 2023
Danderyd  8,86 2023
Tyresö  8,55 2023
Sundbyberg  8,54 2023
Sollentuna  8,53 2022
Solna  8,50 2017
Täby  8,26 2023
Helsingborg  8,25 2023
Lidingö  8,14 2023
Staffanstorp  8,12 2023
Landskrona  8,09 2023
Nacka  8,05 2023
Karlstad  8,05 2023
Göteborg  8,05 2023
Haninge  8,04 2023
Lund  7,86 2023
Upplands Väsby  7,83 2023
Järfälla  7,75 2023
Vaxholm  7,71 2023
Linköping  7,70 2023
Burlöv  7,70 2023
Uppsala  7,62 2023
Partille  7,60 2019
Trollhättan  7,51 2023
Mölndal  7,50 2023
Västerås  7,40 2016
Värmdö  7,39 2023
Gävle  7,38 2023
Ale  7,36 2023
Lessebo  7,34 2023
Hammarö  7,32 2015
Lomma  7,32 2023
Halmstad  7,30 2022
Botkyrka  7,29 2023
Umeå  7,29 2023
Skövde  7,20 2023
Luleå  7,19 2023
Salem  7,17 2023
Vellinge  7,16 2023
Vallentuna  7,16 2023
Kalmar  7,11 2023
Lerum  7,10 2022
Hallstahammar  7,09 2023
Växjö  7,08 2023
Östersund  7,07 2023
Borås  6,92 2023
Oxelösund  6,90 2017
Höganäs  6,89 2022
Jönköping  6,87 2023
Huddinge  6,86 2023
Södertälje  6,86 2023
Vänersborg  6,81 2022
Österåker  6,79 2023
Eskilstuna  6,78 2023
Älvkarleby  6,76 2015
Svedala  6,74 2023
Sigtuna  6,71 2023
Riket  6,69 2023
Karlskrona  6,68 2023
Kristianstad  6,68 2022
Ängelholm  6,65 2023
Härryda  6,62 2022
Östhammar  6,57 2023
Knivsta  6,55 2023
Örebro  6,47 2023
Ystad  6,41 2023
Kil  6,40 2018
Vännäs  6,38 2023
Stenungsund  6,37 2022
Bjuv  6,36 2023
Kävlinge  6,32 2023
Trelleborg  6,31 2023
Kungsbacka  6,30 2022
Upplands-Bro  6,29 2023
Forshaga  6,25 2023
Åstorp  6,22 2023
Hörby  6,20 2019
Alingsås  6,18 2023
Trosa  6,13 2023
Motala  6,12 2023
Bromölla  6,09 2023
Skurup  6,02 2023
Kinda  6,01 2023
Karlshamn  6,00 2023
Härnösand  5,98 2023
Hässleholm  5,97 2022
Borlänge  5,97 2022
Söderhamn  5,96 2023
Eslöv  5,93 2021
Mjölby  5,92 2023
Nässjö  5,90 2017
Uddevalla  5,88 2023
Kungälv  5,86 2023
Höör  5,84 2022
Tibro  5,84 2023
Falun  5,83 2023
Hudiksvall  5,81 2022
Mariestad  5,78 2023
Vaggeryd  5,78 2022
Perstorp  5,71 2023
Katrineholm  5,71 2023
Falkenberg  5,70 2020
Sundsvall  5,69 2023
Östra Göinge  5,67 2023
Mullsjö  5,64 2023
Osby  5,60 2020
Nyköping  5,56 2023
Mönsterås  5,55 2015
Varberg  5,53 2023
Enköping  5,52 2023
Lidköping  5,51 2023
Nykvarn  5,49 2023
Tomelilla  5,47 2022
Boden  5,46 2023
Degerfors  5,43 2015
Valdemarsvik  5,40 2016
Åtvidaberg  5,39 2023
Alvesta  5,38 2023
Håbo  5,36 2021
Vingåker  5,36 2023
Nora  5,30 2020
Vårgårda  5,27 2012
Falköping  5,21 2022
Lysekil  5,13 2023
Strängnäs  5,13 2023
Grums  5,12 2022
Bollnäs  5,05 2022
Nynäshamn  5,03 2023
Karlskoga  5,00 2022
Sölvesborg  4,99 2022
Ekerö  4,92 2023
Ronneby  4,88 2023
Båstad  4,86 2023
Hallsberg  4,86 2023
Gnosjö  4,80 2023
Mark  4,80 2020
Söderköping  4,80 2016
Svalöv  4,80 2017
Vindeln  4,80 2019
Sandviken  4,79 2022
Skara  4,79 2023
Flen  4,77 2023
Hylte  4,76 2013
Aneby  4,75 2021
Tjörn  4,75 2023
Västervik  4,74 2023
Karlsborg  4,71 2023
Mellerud  4,70 2018
Lekeberg  4,66 2023
Ockelbo  4,65 2023
Örkelljunga  4,64 2023
Grästorp  4,62 2021
Töreboda  4,61 2023
Timrå  4,60 2023
Kalix  4,60 2020
Markaryd  4,57 2023
Torsås  4,57 2022
Tierp  4,56 2023
Oskarshamn  4,53 2023
Tranemo  4,50 2016
Strömstad  4,50 2020
Skellefteå  4,48 2022
Heby  4,44 2022
Kumla  4,42 2022
Simrishamn  4,41 2023
Storfors  4,40 2018
Finspång  4,40 2019
Klippan  4,38 2023
Sala  4,37 2023
Nordmaling  4,35 2023
Mörbylånga  4,32 2023
Emmaboda  4,32 2022
Olofström  4,28 2023
Herrljunga  4,24 2022
Askersund  4,20 2016
Munkedal  4,20 2019
Ulricehamn  4,19 2023
Lilla Edet  4,14 2023
Kristinehamn  4,07 2023
Boxholm  4,05 2023
Svenljunga  4,05 2023
Kungsör  4,04 2021
Ludvika  4,02 2023
Nybro  4,01 2023
Uppvidinge  3,99 2022
Lindesberg  3,96 2023
Sävsjö  3,92 2022
Tidaholm  3,91 2023
Vimmerby  3,90 2016
Eda  3,89 2015
Säffle  3,88 2023
Älmhult  3,86 2023
Sjöbo  3,85 2023
Högsby  3,85 2021
Norberg  3,84 2021
Eksjö  3,84 2022
Götene  3,84 2023
Hjo  3,82 2022
Arboga  3,79 2021
Kiruna  3,79 2023
Öckerö  3,79 2022
Krokom  3,78 2022
Åmål  3,77 2021
Piteå  3,72 2023
Robertsfors  3,71 2022
Övertorneå  3,65 2015
Sotenäs  3,65 2023
Köping  3,65 2023
Gislaved  3,64 2023
Tingsryd  3,60 2022
Ljusdal  3,58 2022
Bengtsfors  3,57 2023
Värnamo  3,56 2023
Hofors  3,51 2023
Ljungby  3,45 2023
Fagersta  3,43 2022
Gnesta  3,38 2023
Örnsköldsvik  3,38 2022
Arvika  3,36 2022
Avesta  3,24 2023
Bräcke  3,21 2023
Vadstena  3,21 2013
Smedjebacken  3,14 2022
Vetlanda  3,13 2023
Orsa  3,12 2023
Laholm  3,03 2021
Dals-Ed  2,98 2022
Gotland  2,96 2022
Borgholm  2,95 2023
Vansbro  2,93 2014
Vara  2,83 2023
Bollebygd  2,80 2022
Gullspång  2,78 2023
Nordanstig  2,76 2021
Bjurholm  2,72 2021
Rättvik  2,72 2023
Skinnskatteberg  2,71 2022
Kramfors  2,69 2021
Gällivare  2,66 2023
Hällefors  2,64 2023
Sunne  2,58 2023
Ragunda  2,52 2023
Hedemora  2,48 2022
Haparanda  2,47 2022
Årjäng  2,40 2023
Älvsbyn  2,38 2022
Tranås  2,35 2023
Mora  2,33 2022
Härjedalen  2,30 2019
Berg  2,28 2023
Leksand  2,18 2022
Tanum  2,17 2021
Säter  2,16 2022
Gagnef  2,07 2022
Sollefteå  2,06 2022
Åre  2,02 2022
Jokkmokk  1,89 2023
Älvdalen  1,84 2023
Storuman  1,83 2023
Norsjö  1,69 2023
Strömsund  1,55 2022
Malung-Sälen  1,55 2022
Ånge  1,43 2022
Lycksele  1,35 2023
Arvidsjaur  1,28 2021
Dorotea  1,27 2023
Essunga  1,21 2023
Malå  1,13 2022
Överkalix  0,94 2022
Sorsele  0,91 2023
Arjeplog  0,69 2023
Datakälla: SCB: Medborgarundersökningen

Kommentar

Medborgarnöjdheten hämtas från medborgarundersökningen, som ett 100 - 150 kommuner köper av SCB varje år. Endast deltagande kommuner bidrar till det nationella medelvärdet. Även om olika kommuner deltar olika år ger detta förhoppningsvis en representativ siffra.

OBS Frågan formuleras på ett nytt sätt från och och med år 2021, vilket gör att data år 2021 och därefter inte går att jämföra med data åren 2012 - 2020. Fram till år 2020 ombads respondenterna betygsätta den lokala och regionala kollektivtrafiken på en skala 1-10. Från och med år 2021 ombeds de i stället att välja ett av alternativen Mycket dåligt / Ganska dåligt / Ganska bra / Mycket bra. Här visa andelen positiva, som valt ett av svarsalternativen Ganska bra eller Mycket bra vad gäller möjligheten att åka kollektivt vid vardagsresor. Denna andel visas på en skala 0-10 där 10 motsvarar 100 procent, för att inte de numeriska värdena ska skilja sig för mycket från tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad medborgarnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i Svensk kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik har ökat på senare år, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Här bortser vi från covid-pandemins effekter på resandet, vars långsiktiga effekter på kollektivtrafiken ännu inte går att analysera.

Indikator K.H.B3.K.1
Uppdaterad: 2024-03-23