Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Kommun | Senaste värdet ((1-10)) | Datum |
---|---|---|
Sundbyberg | 8,87 | 2021 |
Tyresö | 8,70 | 2021 |
Danderyd | 8,69 | 2021 |
Göteborg | 8,56 | 2021 |
Lidingö | 8,53 | 2021 |
Solna | 8,50 | 2017 |
Nacka | 8,46 | 2021 |
Burlöv | 8,38 | 2021 |
Botkyrka | 8,24 | 2021 |
Järfälla | 8,23 | 2021 |
Karlstad | 8,12 | 2021 |
Helsingborg | 8,11 | 2021 |
Täby | 8,10 | 2021 |
Lund | 8,07 | 2021 |
Mölndal | 8,05 | 2021 |
Huddinge | 8,01 | 2021 |
Salem | 7,96 | 2021 |
Landskrona | 7,77 | 2021 |
Upplands Väsby | 7,65 | 2021 |
Umeå | 7,64 | 2021 |
Uppsala | 7,62 | 2021 |
Partille | 7,60 | 2019 |
Vaxholm | 7,59 | 2021 |
Vellinge | 7,55 | 2021 |
Staffanstorp | 7,53 | 2021 |
Lomma | 7,44 | 2021 |
Linköping | 7,42 | 2021 |
Sollentuna | 7,40 | 2020 |
Västerås | 7,40 | 2016 |
Gävle | 7,38 | 2021 |
Södertälje | 7,34 | 2021 |
Hammarö | 7,32 | 2015 |
Svedala | 7,22 | 2021 |
Haninge | 7,20 | 2019 |
Sigtuna | 7,19 | 2021 |
Borås | 7,07 | 2021 |
Eskilstuna | 7,07 | 2021 |
Hallstahammar | 7,05 | 2021 |
Värmdö | 7,01 | 2021 |
Trollhättan | 7,00 | 2016 |
Upplands-Bro | 6,98 | 2021 |
Lessebo | 6,98 | 2021 |
Luleå | 6,97 | 2021 |
Växjö | 6,92 | 2021 |
Oxelösund | 6,90 | 2017 |
Grums | 6,89 | 2015 |
Karlskrona | 6,86 | 2021 |
Kalmar | 6,84 | 2021 |
Höganäs | 6,80 | 2020 |
Ale | 6,80 | 2018 |
Ängelholm | 6,79 | 2021 |
Jönköping | 6,78 | 2021 |
Älvkarleby | 6,76 | 2015 |
Trelleborg | 6,74 | 2021 |
Härryda | 6,70 | 2020 |
Halmstad | 6,70 | 2020 |
Skurup | 6,69 | 2021 |
Knivsta | 6,65 | 2021 |
Lerum | 6,63 | 2021 |
Österåker | 6,62 | 2021 |
Åstorp | 6,61 | 2021 |
Vallentuna | 6,60 | 2021 |
Östersund | 6,58 | 2021 |
Örebro | 6,57 | 2021 |
Kristianstad | 6,40 | 2020 |
Kil | 6,40 | 2018 |
Alingsås | 6,35 | 2021 |
Bromölla | 6,33 | 2021 |
Mjölby | 6,31 | 2021 |
Tierp | 6,30 | 2020 |
Forshaga | 6,28 | 2021 |
Bjuv | 6,27 | 2021 |
Kungsbacka | 6,23 | 2021 |
Nynäshamn | 6,22 | 2021 |
Östhammar | 6,22 | 2021 |
Hörby | 6,20 | 2019 |
Vänersborg | 6,14 | 2021 |
Söderhamn | 6,13 | 2021 |
Skövde | 6,13 | 2021 |
Sölvesborg | 6,10 | 2017 |
Höör | 6,10 | 2020 |
Östra Göinge | 6,09 | 2021 |
Vännäs | 6,08 | 2021 |
Nyköping | 6,08 | 2021 |
Gnesta | 6,01 | 2021 |
Stenungsund | 6,00 | 2018 |
Varberg | 6,00 | 2021 |
Uddevalla | 5,99 | 2021 |
Trosa | 5,95 | 2021 |
Ystad | 5,93 | 2021 |
Eslöv | 5,93 | 2021 |
Karlshamn | 5,90 | 2016 |
Kumla | 5,90 | 2020 |
Nässjö | 5,90 | 2017 |
Kungälv | 5,87 | 2021 |
Nykvarn | 5,84 | 2021 |
Perstorp | 5,83 | 2021 |
Ekerö | 5,83 | 2021 |
Sundsvall | 5,81 | 2021 |
Åtvidaberg | 5,80 | 2019 |
Vaggeryd | 5,80 | 2020 |
Falköping | 5,80 | 2020 |
Katrineholm | 5,79 | 2021 |
Falkenberg | 5,70 | 2020 |
Heby | 5,70 | 2019 |
Falun | 5,63 | 2021 |
Karlskoga | 5,60 | 2016 |
Osby | 5,60 | 2020 |
Sala | 5,60 | 2020 |
Mönsterås | 5,55 | 2015 |
Ockelbo | 5,50 | 2019 |
Borlänge | 5,50 | 2020 |
Sandviken | 5,50 | 2020 |
Öckerö | 5,50 | 2018 |
Tomelilla | 5,47 | 2021 |
Härnösand | 5,47 | 2021 |
Degerfors | 5,43 | 2015 |
Tibro | 5,41 | 2021 |
Töreboda | 5,40 | 2018 |
Valdemarsvik | 5,40 | 2016 |
Motala | 5,39 | 2021 |
Alvesta | 5,38 | 2021 |
Håbo | 5,36 | 2021 |
Hudiksvall | 5,30 | 2019 |
Bollnäs | 5,30 | 2020 |
Nora | 5,30 | 2020 |
Lindesberg | 5,30 | 2016 |
Riket | 5,30 | 2021 |
Vårgårda | 5,27 | 2012 |
Lysekil | 5,19 | 2021 |
Hallsberg | 5,12 | 2021 |
Sjöbo | 5,12 | 2021 |
Tranås | 5,10 | 2018 |
Gnosjö | 5,10 | 2018 |
Lidköping | 5,07 | 2021 |
Boden | 5,04 | 2021 |
Boxholm | 5,03 | 2015 |
Kinda | 5,03 | 2021 |
Fagersta | 5,00 | 2017 |
Hässleholm | 4,98 | 2021 |
Ronneby | 4,98 | 2021 |
Båstad | 4,91 | 2021 |
Kävlinge | 4,85 | 2021 |
Mark | 4,80 | 2020 |
Svalöv | 4,80 | 2017 |
Söderköping | 4,80 | 2016 |
Vindeln | 4,80 | 2019 |
Hylte | 4,76 | 2013 |
Aneby | 4,75 | 2021 |
Mörbylånga | 4,74 | 2021 |
Strängnäs | 4,73 | 2021 |
Flen | 4,71 | 2021 |
Hofors | 4,70 | 2020 |
Dals-Ed | 4,70 | 2019 |
Mellerud | 4,70 | 2018 |
Skara | 4,70 | 2021 |
Kristinehamn | 4,63 | 2021 |
Grästorp | 4,62 | 2021 |
Kalix | 4,60 | 2020 |
Tingsryd | 4,60 | 2020 |
Vingåker | 4,55 | 2021 |
Enköping | 4,55 | 2021 |
Mariestad | 4,52 | 2021 |
Oskarshamn | 4,52 | 2021 |
Skellefteå | 4,50 | 2020 |
Tranemo | 4,50 | 2016 |
Strömstad | 4,50 | 2020 |
Arvika | 4,50 | 2017 |
Tjörn | 4,49 | 2021 |
Storfors | 4,40 | 2018 |
Uppvidinge | 4,40 | 2020 |
Örnsköldsvik | 4,40 | 2020 |
Finspång | 4,40 | 2019 |
Ljungby | 4,40 | 2016 |
Simrishamn | 4,39 | 2021 |
Torsås | 4,35 | 2021 |
Klippan | 4,33 | 2021 |
Karlsborg | 4,31 | 2021 |
Mora | 4,30 | 2020 |
Eksjö | 4,30 | 2020 |
Hjo | 4,30 | 2020 |
Örkelljunga | 4,30 | 2021 |
Emmaboda | 4,30 | 2012 |
Askersund | 4,20 | 2016 |
Munkedal | 4,20 | 2019 |
Olofström | 4,18 | 2021 |
Sotenäs | 4,16 | 2012 |
Värnamo | 4,16 | 2021 |
Svenljunga | 4,10 | 2020 |
Sävsjö | 4,10 | 2018 |
Ljusdal | 4,10 | 2018 |
Avesta | 4,08 | 2021 |
Krokom | 4,04 | 2021 |
Kungsör | 4,04 | 2021 |
Leksand | 4,00 | 2020 |
Bollebygd | 4,00 | 2020 |
Sunne | 4,00 | 2020 |
Ulricehamn | 4,00 | 2021 |
Smedjebacken | 4,00 | 2020 |
Markaryd | 3,99 | 2021 |
Köping | 3,96 | 2021 |
Timrå | 3,94 | 2021 |
Skinnskatteberg | 3,90 | 2020 |
Vimmerby | 3,90 | 2016 |
Hedemora | 3,90 | 2020 |
Tidaholm | 3,89 | 2021 |
Eda | 3,89 | 2015 |
Högsby | 3,85 | 2021 |
Norberg | 3,84 | 2021 |
Västervik | 3,82 | 2021 |
Älmhult | 3,81 | 2021 |
Arboga | 3,79 | 2021 |
Herrljunga | 3,77 | 2021 |
Åmål | 3,77 | 2021 |
Lekeberg | 3,74 | 2021 |
Nybro | 3,73 | 2021 |
Gislaved | 3,68 | 2021 |
Övertorneå | 3,65 | 2015 |
Årjäng | 3,60 | 2019 |
Gagnef | 3,60 | 2019 |
Gotland | 3,60 | 2020 |
Piteå | 3,54 | 2021 |
Ludvika | 3,53 | 2021 |
Nordmaling | 3,44 | 2021 |
Lilla Edet | 3,44 | 2021 |
Bräcke | 3,40 | 2019 |
Ånge | 3,40 | 2016 |
Åre | 3,30 | 2020 |
Norsjö | 3,30 | 2016 |
Robertsfors | 3,22 | 2021 |
Vadstena | 3,21 | 2013 |
Götene | 3,09 | 2021 |
Borgholm | 3,07 | 2021 |
Bengtsfors | 3,04 | 2021 |
Laholm | 3,03 | 2021 |
Sollefteå | 3,02 | 2014 |
Överkalix | 3,00 | 2019 |
Vetlanda | 2,94 | 2021 |
Rättvik | 2,93 | 2021 |
Vansbro | 2,93 | 2014 |
Strömsund | 2,90 | 2020 |
Gullspång | 2,79 | 2021 |
Nordanstig | 2,76 | 2021 |
Bjurholm | 2,72 | 2021 |
Hällefors | 2,70 | 2021 |
Kramfors | 2,69 | 2021 |
Orsa | 2,62 | 2021 |
Malå | 2,60 | 2018 |
Arjeplog | 2,60 | 2016 |
Säffle | 2,60 | 2021 |
Vara | 2,59 | 2021 |
Berg | 2,53 | 2021 |
Malung-Sälen | 2,50 | 2017 |
Sorsele | 2,50 | 2020 |
Haparanda | 2,46 | 2021 |
Härjedalen | 2,30 | 2019 |
Ragunda | 2,29 | 2021 |
Gällivare | 2,23 | 2021 |
Tanum | 2,17 | 2021 |
Säter | 2,01 | 2021 |
Jokkmokk | 1,42 | 2021 |
Storuman | 1,36 | 2021 |
Arvidsjaur | 1,28 | 2021 |
Älvdalen | 1,24 | 2021 |
Lycksele | 1,20 | 2021 |
Essunga | 1,16 | 2021 |
Medborgarnöjdheten hämtas från medborgarundersökningen, som ett 60-tal kommuner köper av SCB varje vår och höst. För att beräkna den nationella siffran bildar vi ett medelvärde över de deltagande kommunerna. Även om inte alla kommuner deltar så ger detta förhoppningsvis en representativ siffra.
OBS Frågan formuleras på ett nytt sätt från och och med år 2021, vilket gör att data år 2021 och därefter inte går att jämföra med data åren 2012 - 2020. Fram till år 2020 ombads respondenterna betygsätta den lokala och regionala kollektivtrafiken på en skala 1-10. Från och med år 2021 ombeds de i stället att välja ett av alternativen Mycket dåligt / Ganska dåligt / Ganska bra / Mycket bra. Här visa andelen positiva, som valt ett av svarsalternativen Ganska bra eller Mycket bra vad gäller möjligheten att åka kollektivt vid vardagsresor. Denna andel visas på en skala 0-10 där 10 motsvarar 100 procent, för att inte de numeriska värdena ska skilja sig för mycket från tidigare år.
Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad medborgarnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i Svensk kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik har ökat på senare år, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.