Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med bil

Indikator K. H.B3. G

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Riket 2006 52,7
1 Riket 2011 53,8
2 Riket 2012 53,3
3 Riket 2013 52,5
4 Riket 2014 52,8
5 Riket 2015 53,0
6 Riket 2016 53,8
7 Riket 2019 51,6
8 Riket 2020 54,3
9 Riket 2021 54,8
10 Riket 2022 54,2
11 Riket 2023 53,8
12 Riket 2024 53,0
13 Ale 2017 62,0
14 Ale 2023 68,0
15 Alingsås 2017 51,0
16 Alingsås 2023 59,0
17 Alvesta 2012 71,0
18 Aneby 2012 79,0
19 Arvika 2014 74,0
20 Arvika 2023 70,0
21 Askersund 2017 82,0
22 Askersund 2023 78,0
23 Bengtsfors 2023 78,0
24 Bjuv 2018 61,0
25 Bjuv 2023 66,0
26 Bollebygd 2017 66,0
27 Bollebygd 2023 71,0
28 Borgholm 2012 71,0
29 Borlänge 2018 67,0
30 Borås 2017 59,0
31 Borås 2023 63,0
32 Botkyrka 2015 52,0
33 Botkyrka 2019 54,0
34 Boxholm 2014 67,0
35 Boxholm 2023 76,0
36 Bromölla 2018 75,0
37 Bromölla 2023 75,0
38 Burlöv 2013 61,0
39 Burlöv 2018 55,0
40 Burlöv 2023 50,0
41 Båstad 2013 74,0
42 Båstad 2018 73,0
43 Båstad 2023 69,0
44 Dals-Ed 2023 81,0
45 Danderyd 2015 52,0
46 Danderyd 2019 55,0
47 Degerfors 2017 73,0
48 Degerfors 2023 68,0
49 Eda 2014 83,0
50 Eda 2023 83,0
51 Ekerö 2015 59,0
52 Ekerö 2019 56,0
53 Eksjö 2012 66,0
54 Emmaboda 2012 76,0
55 Enköping 2017 67,0
56 Eskilstuna 2015 64,0
57 Eskilstuna 2019 61,0
58 Eskilstuna 2021 71,0
59 Eslöv 2013 65,0
60 Eslöv 2018 59,0
61 Eslöv 2023 60,0
62 Essunga 2023 85,0
63 Falkenberg 2014 63,0
64 Falköping 2014 69,0
65 Falköping 2023 70,0
66 Falun 2018 64,0
67 Filipstad 2014 75,0
68 Filipstad 2023 79,0
69 Finspång 2014 64,0
70 Finspång 2023 66,0
71 Flen 2019 61,0
72 Flen 2022 75,0
73 Forshaga 2014 80,0
74 Forshaga 2023 73,0
75 Färgelanda 2023 82,0
76 Gislaved 2012 77,0
77 Gnesta 2019 58,0
78 Gnosjö 2012 75,0
79 Gotland 2018 55,0
80 Grums 2014 83,0
81 Grums 2023 77,0
82 Grästorp 2023 84,0
83 Gullspång 2023 78,0
84 Gävle 2012 64,0
85 Göteborg 2011 42,0
86 Göteborg 2014 39,0
87 Göteborg 2017 36,0
88 Göteborg 2023 36,0
89 Götene 2023 70,0
90 Habo 2012 78,0
91 Hagfors 2014 86,0
92 Hagfors 2023 76,0
93 Hallsberg 2017 80,0
94 Hallsberg 2023 77,0
95 Halmstad 2012 60,0
96 Halmstad 2014 60,0
97 Halmstad 2018 62,0
98 Hammarö 2014 69,0
99 Hammarö 2023 65,0
100 Haninge 2015 54,0
101 Haninge 2019 60,0
102 Helsingborg 2013 57,0
103 Helsingborg 2018 53,0
104 Helsingborg 2023 48,0
105 Herrljunga 2023 81,0
106 Hjo 2023 74,0
107 Huddinge 2015 50,0
108 Huddinge 2019 51,0
109 Hultsfred 2012 74,0
110 Hylte 2014 71,0
111 Hällefors 2017 71,0
112 Hällefors 2023 67,0
113 Härryda 2017 66,0
114 Härryda 2023 63,0
115 Hässleholm 2018 66,0
116 Hässleholm 2023 59,0
117 Höganäs 2013 72,0
118 Höganäs 2018 68,0
119 Höganäs 2023 62,0
120 Högsby 2012 82,0
121 Hörby 2018 68,0
122 Hörby 2023 64,0
123 Höör 2018 64,0
124 Höör 2023 55,0
125 Järfälla 2015 52,0
126 Järfälla 2019 49,0
127 Jönköping 2014 68,0
128 Jönköping 2019 62,0
129 Kalmar 2012 66,0
130 Karlsborg 2023 74,0
131 Karlshamn 2012 75,0
132 Karlshamn 2019 70,0
133 Karlskoga 2017 73,0
134 Karlskoga 2023 66,0
135 Karlskrona 2012 69,0
136 Karlskrona 2019 71,0
137 Karlstad 2014 59,0
138 Karlstad 2023 53,0
139 Katrineholm 2019 56,0
140 Kil 2014 79,0
141 Kil 2023 65,0
142 Kinda 2014 73,0
143 Kinda 2023 72,0
144 Klippan 2018 80,0
145 Klippan 2023 72,0
146 Kristianstad 2018 66,0
147 Kristianstad 2023 60,0
148 Kristinehamn 2014 71,0
149 Kristinehamn 2023 68,0
150 Kumla 2017 73,0
151 Kumla 2023 69,0
152 Kungsbacka 2014 78,0
153 Kungsbacka 2023 71,0
154 Kungälv 2017 71,0
155 Kungälv 2023 70,0
156 Kävlinge 2013 76,0
157 Kävlinge 2018 68,0
158 Kävlinge 2023 63,0
159 Laholm 2014 74,0
160 Landskrona 2013 57,0
161 Landskrona 2018 50,0
162 Landskrona 2023 50,0
163 Laxå 2017 76,0
164 Laxå 2023 68,0
165 Lekeberg 2017 82,0
166 Lekeberg 2023 73,0
167 Lerum 2017 69,0
168 Lerum 2023 71,0
169 Lessebo 2012 59,0
170 Lidingö 2015 50,0
171 Lidingö 2019 49,0
172 Lidköping 2023 65,0
173 Lilla Edet 2017 68,0
174 Lilla Edet 2023 77,0
175 Lindesberg 2017 70,0
176 Lindesberg 2023 70,0
177 Linköping 2014 50,0
178 Linköping 2023 47,0
179 Ljungby 2012 68,0
180 Ljusnarsberg 2017 80,0
181 Ljusnarsberg 2023 83,0
182 Lomma 2013 70,0
183 Lomma 2018 61,0
184 Lomma 2023 58,0
185 Ludvika 2014 67,0
186 Luleå 2015 61,0
187 Luleå 2020 66,0
188 Lund 2013 39,0
189 Lund 2018 34,0
190 Lund 2023 32,0
191 Lysekil 2023 69,0
192 Malmö 2013 40,0
193 Malmö 2018 34,0
194 Malmö 2023 30,0
195 Mariestad 2023 71,0
196 Mark 2017 67,0
197 Mark 2023 80,0
198 Markaryd 2012 69,0
199 Mellerud 2017 53,0
200 Mellerud 2023 75,0
201 Mjölby 2014 65,0
202 Mjölby 2023 66,0
203 Motala 2014 64,0
204 Motala 2023 65,0
205 Mullsjö 2012 71,0
206 Munkedal 2023 82,0
207 Munkfors 2014 85,0
208 Munkfors 2023 74,0
209 Mölndal 2017 56,0
210 Mölndal 2023 53,0
211 Mönsterås 2012 73,0
212 Mörbylånga 2012 76,0
213 Nacka 2015 44,0
214 Nacka 2019 51,0
215 Nora 2017 77,0
216 Nora 2023 76,0
217 Norrköping 2014 56,0
218 Norrköping 2023 60,0
219 Norrtälje 2015 65,0
220 Norrtälje 2019 63,0
221 Nybro 2012 68,0
222 Nykvarn 2015 70,0
223 Nykvarn 2019 82,0
224 Nyköping 2019 58,0
225 Nynäshamn 2015 59,0
226 Nynäshamn 2019 56,0
227 Nässjö 2012 70,0
228 Olofström 2012 76,0
229 Olofström 2019 74,0
230 Orust 2017 87,0
231 Orust 2023 83,0
232 Osby 2018 71,0
233 Osby 2023 77,0
234 Oskarshamn 2012 70,0
235 Oxelösund 2019 58,0
236 Partille 2017 61,0
237 Partille 2023 52,0
238 Perstorp 2018 67,0
239 Perstorp 2023 76,0
240 Piteå 2011 79,0
241 Piteå 2023 68,0
242 Ronneby 2012 78,0
243 Ronneby 2019 74,0
244 Salem 2015 57,0
245 Salem 2019 64,0
246 Sigtuna 2015 58,0
247 Sigtuna 2019 57,0
248 Simrishamn 2018 64,0
249 Simrishamn 2023 68,0
250 Sjöbo 2013 78,0
251 Sjöbo 2018 75,0
252 Sjöbo 2023 78,0
253 Skara 2023 77,0
254 Skurup 2018 65,0
255 Skurup 2023 66,0
256 Skövde 2023 64,0
257 Smedjebacken 2014 79,0
258 Sollentuna 2015 55,0
259 Sollentuna 2019 55,0
260 Solna 2015 29,0
261 Solna 2019 20,0
262 Sotenäs 2023 73,0
263 Staffanstorp 2013 67,0
264 Staffanstorp 2018 61,0
265 Staffanstorp 2023 61,0
266 Stenungsund 2017 73,0
267 Stenungsund 2023 74,0
268 Stockholm 2015 26,0
269 Stockholm 2019 23,0
270 Storfors 2014 86,0
271 Storfors 2023 81,0
272 Strängnäs 2012 67,0
273 Strängnäs 2019 70,0
274 Strömstad 2023 71,0
275 Sundbyberg 2015 33,0
276 Sundbyberg 2019 32,0
277 Sundsvall 2016 71,0
278 Sundsvall 2023 68,0
279 Sunne 2014 79,0
280 Sunne 2023 79,0
281 Svalöv 2018 72,0
282 Svalöv 2023 69,0
283 Svedala 2013 71,0
284 Svedala 2018 67,0
285 Svedala 2023 68,0
286 Svenljunga 2023 81,0
287 Säffle 2014 79,0
288 Säffle 2023 78,0
289 Sävsjö 2012 76,0
290 Söderköping 2014 72,0
291 Söderköping 2023 72,0
292 Södertälje 2015 59,0
293 Södertälje 2019 63,0
294 Sölvesborg 2012 73,0
295 Sölvesborg 2019 73,0
296 Tanum 2023 81,0
297 Tibro 2023 76,0
298 Tidaholm 2023 75,0
299 Tingsryd 2012 76,0
300 Tjörn 2017 79,0
301 Tjörn 2023 79,0
302 Tomelilla 2013 76,0
303 Tomelilla 2018 74,0
304 Tomelilla 2023 68,0
305 Torsby 2014 87,0
306 Torsby 2023 81,0
307 Torsås 2012 77,0
308 Tranemo 2023 76,0
309 Tranås 2012 65,0
310 Trelleborg 2013 67,0
311 Trelleborg 2018 67,0
312 Trelleborg 2023 59,0
313 Trollhättan 2017 65,0
314 Trollhättan 2023 59,0
315 Trosa 2019 74,0
316 Tyresö 2015 50,0
317 Tyresö 2019 55,0
318 Täby 2015 54,0
319 Täby 2019 58,0
320 Töreboda 2023 73,0
321 Uddevalla 2017 72,0
322 Uddevalla 2023 70,0
323 Ulricehamn 2023 79,0
324 Umeå 2014 58,0
325 Upplands Väsby 2015 57,0
326 Upplands Väsby 2019 62,0
327 Upplands-Bro 2015 59,0
328 Upplands-Bro 2019 47,0
329 Uppsala 2015 37,0
330 Uppvidinge 2012 68,0
331 Vadstena 2014 62,0
332 Vadstena 2023 65,0
333 Vaggeryd 2012 73,0
334 Valdemarsvik 2014 77,0
335 Valdemarsvik 2023 73,0
336 Vallentuna 2015 65,0
337 Vallentuna 2019 64,0
338 Vara 2023 78,0
339 Varberg 2014 61,0
340 Vaxholm 2015 57,0
341 Vaxholm 2019 45,0
342 Vellinge 2013 71,0
343 Vellinge 2018 68,0
344 Vellinge 2023 60,0
345 Vetlanda 2012 74,0
346 Vimmerby 2012 74,0
347 Vingåker 2019 63,0
348 Vårgårda 2023 74,0
349 Vänersborg 2017 62,0
350 Vänersborg 2023 71,0
351 Värmdö 2015 59,0
352 Värmdö 2019 54,0
353 Värnamo 2012 70,0
354 Västervik 2012 65,0
355 Västerås 2016 66,0
356 Västerås 2023 63,0
357 Växjö 2012 62,0
358 Ydre 2014 73,0
359 Ydre 2023 70,0
360 Ystad 2013 66,0
361 Ystad 2018 63,0
362 Ystad 2023 62,0
363 Åmål 2023 71,0
364 Årjäng 2014 85,0
365 Årjäng 2023 81,0
366 Åstorp 2018 65,0
367 Åstorp 2023 67,0
368 Åtvidaberg 2014 67,0
369 Åtvidaberg 2023 75,0
370 Älmhult 2012 70,0
371 Ängelholm 2018 67,0
372 Ängelholm 2023 62,0
373 Öckerö 2017 56,0
374 Öckerö 2023 59,0
375 Ödeshög 2014 72,0
376 Ödeshög 2023 75,0
377 Örebro 2017 56,0
378 Örebro 2023 51,0
379 Örkelljunga 2018 71,0
380 Örkelljunga 2023 76,0
381 Örnsköldsvik 2009 77,0
382 Österåker 2015 64,0
383 Österåker 2019 52,0
384 Östra Göinge 2013 76,0
385 Östra Göinge 2018 66,0
386 Östra Göinge 2023 72,0
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2024). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Detta kan tyckas vara en betydelselös liten grop i bilvägen, men speglade underliggande förändringar i resmönstren. Dessa spirande trender avbröts dock av covidpandemin.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började försiktigt vända nedåt redan år 2017. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde tyvärr ses i statistiken.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastist på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. Åren 2022-2024 skedde en gradvis återgång till förhållandena före pandemin. Det återstår att se om trenden med minskat bilresande som var på väg att inledas före pandemin fortsätter.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2025-08-28