Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende nya bussar per typ

Antal nyregistrerade bussar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)
Mätområde Datum Värde (Antal)
Laddhybrid 2006 0
Laddhybrid 2007 0
Laddhybrid 2008 0
Laddhybrid 2009 0
Laddhybrid 2010 0
Laddhybrid 2011 0
Laddhybrid 2012 0
Laddhybrid 2013 0
Laddhybrid 2014 0
Laddhybrid 2015 0
Laddhybrid 2016 0
Laddhybrid 2017 0
Laddhybrid 2018 1
Laddhybrid 2019 0
Laddhybrid 2020 0
Laddhybrid 2021 0
Laddhybrid 2022 0
Laddhybrid 2023 0
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2019 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 38 procent på HVO, cirka 27 procent på biogas, cirka 23 procent på RME och drygt 1 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel på hela 90 %.

Indikator N.B1.F.4
Uppdaterad: 2024-03-25