Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende nya bussar per typ

Antal nyregistrerade bussar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)
Mätområde Datum Värde (Antal)
Fordonsgas 2006 142
Fordonsgas 2007 94
Fordonsgas 2008 86
Fordonsgas 2009 189
Fordonsgas 2010 368
Fordonsgas 2011 343
Fordonsgas 2012 312
Fordonsgas 2013 448
Fordonsgas 2014 168
Fordonsgas 2015 68
Fordonsgas 2016 36
Fordonsgas 2017 301
Fordonsgas 2018 74
Fordonsgas 2019 284
Fordonsgas 2020 463
Fordonsgas 2021 147
Fordonsgas 2022 94
Fordonsgas 2023 145
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2019 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 38 procent på HVO, cirka 27 procent på biogas, cirka 23 procent på RME och drygt 1 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel på hela 90 %.

Indikator N.B1.F.4
Uppdaterad: 2024-03-25