Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal) |
---|---|---|
El | 2006 | 0 |
El | 2007 | 0 |
El | 2008 | 0 |
El | 2009 | 0 |
El | 2010 | 0 |
El | 2011 | 0 |
El | 2012 | 0 |
El | 2013 | 2 |
El | 2014 | 4 |
El | 2015 | 10 |
El | 2016 | 19 |
El | 2017 | 13 |
El | 2018 | 36 |
El | 2019 | 98 |
El | 2020 | 165 |
El | 2021 | 182 |
El | 2022 | 260 |
El | 2023 | 313 |
Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2019 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 38 procent på HVO, cirka 27 procent på biogas, cirka 23 procent på RME och drygt 1 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel på hela 90 %.