Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende bussar i trafik per typ

Antal bussar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)
Mätområde Datum Värde (Antal)
Etanol 2006 490
Etanol 2007 491
Etanol 2008 514
Etanol 2009 552
Etanol 2010 611
Etanol 2011 850
Etanol 2012 788
Etanol 2013 795
Etanol 2014 654
Etanol 2015 591
Etanol 2016 390
Etanol 2017 293
Etanol 2018 178
Etanol 2019 124
Etanol 2020 127
Etanol 2021 96
Etanol 2022 65
Etanol 2023 33
Fordonsgas 2006 727
Fordonsgas 2007 709
Fordonsgas 2008 786
Fordonsgas 2009 967
Fordonsgas 2010 1308
Fordonsgas 2011 1569
Fordonsgas 2012 1795
Fordonsgas 2013 2163
Fordonsgas 2014 2300
Fordonsgas 2015 2357
Fordonsgas 2016 2331
Fordonsgas 2017 2538
Fordonsgas 2018 2522
Fordonsgas 2019 2618
Fordonsgas 2020 2837
Fordonsgas 2021 2766
Fordonsgas 2022 2641
Fordonsgas 2023 2562
El 2006 9
El 2007 9
El 2008 8
El 2009 8
El 2010 4
El 2011 4
El 2012 6
El 2013 8
El 2014 11
El 2015 20
El 2016 38
El 2017 54
El 2018 100
El 2019 268
El 2020 472
El 2021 662
El 2022 915
El 2023 1213
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

På grund av registreringsmetoden i Vägtrafikregistret går det ännu inte att skilja på bussar som är laddhybrider från bussar med elhybridteknik utan möjlighet till extern laddning. Laddhybrider kan därför inte visas i denna indikator. Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas inte heller i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.

Indikator N.B1.E.4
Uppdaterad: 2024-03-23