Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende bussar i trafik per typ

Antal bussar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

På grund av registreringsmetoden i Vägtrafikregistret går det ännu inte att skilja på bussar som är laddhybrider från bussar med elhybridteknik utan möjlighet till extern laddning. Laddhybrider kan därför inte visas i denna indikator. Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas inte heller i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.

Indikator N.B1.E.4
Uppdaterad: 2024-03-23