Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittligt persontransportarbete per buss

Genomsnittligt transportarbete (antal personkilometer) som utförs i varje buss (1 000 km/fordon)
Datum Värde (1 000 km/fordon)
2006 684,004
2007 707,308
2008 680,374
2009 689,096
2010 675,69
2011 691,676
2012 670,514
2013 693,832
2014 692,723
2015 696,533
2016 709,787
2017 691,423
2018 695,271
2019 674,6
2020 667,21
2021 652,99
2022 657,1
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Fordon 2022

Kommentar

Det genomsnittliga persontransportarbetet definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkm) i buss dividerat med det sammanlagda antalet bussar i trafik.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används bussflottan som helhet?

Analys
Åren före covid-pandemin år 2020 ökade kollektivtrafikresandet, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Denna ökning berodde dock enbart på ett ökat resande med bantrafik, medan bussåkandet förblev i det närmaste konstant.

Det konstanta reseandet med buss matchades fram till år 2020 av ett ungefärligen konstant antal bussar i trafik. Därmed förblev också det genomsnittliga persontransportarbetet med buss oförändrat. Pandemiåren 2020 och 2021 minskade resandet i buss, men det gjorde även antalet bussar i trafik. Därmed förändrades inte persontransportarbetet med buss nämnvärt dessa år. År 2022 ökade resandet i buss återigen, liksom antalet bussar i trafik. Med andra ord gömdes effekterna av pandemin tack vare snabb anpassning av antalet bussar till efterfrågan på bussresor.

Indikator N.B3.F.2
Uppdaterad: 2023-08-31