Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Datum | Värde (1 000 km/fordon) |
---|---|
2006 | 684,004 |
2007 | 707,308 |
2008 | 680,374 |
2009 | 689,096 |
2010 | 675,69 |
2011 | 691,676 |
2012 | 670,514 |
2013 | 693,832 |
2014 | 692,723 |
2015 | 696,533 |
2016 | 709,787 |
2017 | 691,423 |
2018 | 695,271 |
2019 | 674,6 |
2020 | 667,21 |
2021 | 652,99 |
2022 | 657,1 |
Det genomsnittliga persontransportarbetet definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkm) i buss dividerat med det sammanlagda antalet bussar i trafik.
Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används bussflottan som helhet?
Analys
Åren före covid-pandemin år 2020 ökade kollektivtrafikresandet, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Denna ökning berodde dock enbart på ett ökat resande med bantrafik, medan bussåkandet förblev i det närmaste konstant.
Det konstanta reseandet med buss matchades fram till år 2020 av ett ungefärligen konstant antal bussar i trafik. Därmed förblev också det genomsnittliga persontransportarbetet med buss oförändrat. Pandemiåren 2020 och 2021 minskade resandet i buss, men det gjorde även antalet bussar i trafik. Därmed förändrades inte persontransportarbetet med buss nämnvärt dessa år. År 2022 ökade resandet i buss återigen, liksom antalet bussar i trafik. Med andra ord gömdes effekterna av pandemin tack vare snabb anpassning av antalet bussar till efterfrågan på bussresor.