Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Åtvidaberg 2006 497,9
Åtvidaberg 2007 503,3
Åtvidaberg 2008 505,3
Åtvidaberg 2009 512,8
Åtvidaberg 2010 516,2
Åtvidaberg 2011 524,6
Åtvidaberg 2012 533,1
Åtvidaberg 2013 537,2
Åtvidaberg 2014 546,7
Åtvidaberg 2015 544,6
Åtvidaberg 2016 552,6
Åtvidaberg 2017 554,5
Åtvidaberg 2018 552,0
Åtvidaberg 2019 551,1
Åtvidaberg 2020 556,7
Åtvidaberg 2021 555,6
Åtvidaberg 2022 554,6
Åtvidaberg 2023 552,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24