Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Skinnskatteberg 2006 531,1
Skinnskatteberg 2007 544,2
Skinnskatteberg 2008 556,9
Skinnskatteberg 2009 561,6
Skinnskatteberg 2010 570,3
Skinnskatteberg 2011 574,8
Skinnskatteberg 2012 589,5
Skinnskatteberg 2013 591,7
Skinnskatteberg 2014 588,2
Skinnskatteberg 2015 583,4
Skinnskatteberg 2016 592,9
Skinnskatteberg 2017 591,1
Skinnskatteberg 2018 606,2
Skinnskatteberg 2019 601,9
Skinnskatteberg 2020 588,2
Skinnskatteberg 2021 584,8
Skinnskatteberg 2022 578,6
Skinnskatteberg 2023 576,1
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24