Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel pendlingsresor med kollektivtrafik

Procentuell andel av kommuninvånarnas pendlingsresor som sker med kollektivtrafik
Mätområde Datum Värde
Alvesta 2012 8
Aneby 2012 8
Borgholm 2012 2
Borås 2017 16
Botkyrka 2015 40
Botkyrka 2017 40
Botkyrka 2019 47
Danderyd 2015 38
Danderyd 2017 25
Danderyd 2019 41
Ekerö 2015 38
Ekerö 2019 53
Eksjö 2012 9
Emmaboda 2012 4
Enköping 2017 15
Falköping 2018 10
Gislaved 2012 2
Gnosjö 2012 3
Habo 2012 10
Halmstad 2018 10
Haninge 2015 42
Haninge 2019 43
Huddinge 2015 42
Huddinge 2017 19
Huddinge 2019 43
Hultsfred 2012 3
Högsby 2012 8
Järfälla 2015 39
Järfälla 2017 25
Järfälla 2018 25
Järfälla 2019 44
Jönköping 2014 9
Kalmar 2012 6
Karlshamn 2012 7
Karlskrona 2012 10
Karlstad 2014 18
Karlstad 2017 18
Kumla 2018 6
Lerum 2018 19
Lessebo 2012 15
Lidingö 2015 37
Lidingö 2019 59
Ljungby 2012 3
Luleå 2015 13
Luleå 2020 12
Markaryd 2012 23
Mullsjö 2012 10
Mölndal 2018 19
Mönsterås 2012 8
Mörbylånga 2012 4
Nacka 2015 51
Nacka 2018 35
Nacka 2019 41
Norrtälje 2015 17
Norrtälje 2019 12
Nybro 2012 5
Nykvarn 2015 21
Nykvarn 2019 15
Nynäshamn 2015 31
Nynäshamn 2019 39
Nässjö 2012 6
Olofström 2012 3
Oskarshamn 2012 4
Piteå 2011 3
Ronneby 2012 6
Salem 2015 30
Salem 2019 31
Sigtuna 2015 30
Sigtuna 2019 28
Sollentuna 2015 38
Sollentuna 2019 37
Solna 2015 52
Solna 2019 61
Stockholm 2019 50
Sundbyberg 2015 50
Sundbyberg 2019 37
Sävsjö 2012 4
Södertälje 2015 21
Södertälje 2019 25
Sölvesborg 2012 4
Tanum 2018 0
Tingsryd 2012 4
Torsås 2012 7
Tranås 2012 5
Trollhättan 2018 11
Tyresö 2015 45
Tyresö 2019 34
Täby 2015 37
Täby 2019 35
Umeå 2014 7
Upplands Väsby 2015 39
Upplands Väsby 2019 35
Upplands-Bro 2015 32
Upplands-Bro 2019 31
Uppvidinge 2012 7
Vaggeryd 2012 10
Vallentuna 2015 30
Vallentuna 2019 29
Vaxholm 2015 40
Vaxholm 2019 39
Vetlanda 2012 3
Vimmerby 2012 3
Värmdö 2015 40
Värmdö 2019 52
Värnamo 2012 3
Västervik 2012 3
Växjö 2012 6
Växjö 2017 6
Älmhult 2012 3
Österåker 2015 29
Österåker 2019 33
Datakälla: Regionala och kommunala resvaneundersökningar, Gröna Bilisters enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

I sina enkätsvar till Gröna Bilister har vissa kommuner kommenterat de resvaneundersökningar som ligger till grund för denna indikator. Dessa kommentarer kan laddas ned i denna excelfil. De ger ytterligare information om de siffror som visas här.

Motsvarande uppgifter för de kommunanställda visas i indikator B3L_KV.

Liknande uppgifter för komminvånarnas alla resor visas i indikator B3A_KH.

Indikator K.H.B3.L.1.3
Uppdaterad: 2022-04-03