Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel pendlingsresor med gång eller cykel

Procentuell andel av kommuninvånarnas pendlingsresor som sker med gång eller cykel
Mätområde Datum Värde
Alvesta 2012 15
Aneby 2012 15
Borgholm 2012 26
Borås 2017 18
Botkyrka 2015 8
Botkyrka 2017 8
Botkyrka 2019 15
Danderyd 2015 16
Danderyd 2017 19
Danderyd 2019 30
Ekerö 2015 9
Ekerö 2019 9
Eksjö 2012 31
Emmaboda 2012 19
Enköping 2017 17
Falköping 2018 19
Gislaved 2012 22
Gnosjö 2012 19
Habo 2012 16
Halmstad 2018 26
Haninge 2015 9
Haninge 2019 8
Huddinge 2015 11
Huddinge 2017 22
Huddinge 2019 11
Hultsfred 2012 26
Högsby 2012 6
Järfälla 2015 11
Järfälla 2017 17
Järfälla 2018 17
Järfälla 2019 15
Jönköping 2014 21
Kalmar 2012 32
Karlshamn 2012 19
Karlskrona 2012 23
Karlstad 2014 33
Karlstad 2017 33
Kumla 2018 21
Lerum 2018 14
Lessebo 2012 22
Lidingö 2015 20
Lidingö 2019 14
Ljungby 2012 29
Luleå 2015 27
Luleå 2020 23
Markaryd 2012 9
Mullsjö 2012 16
Mölndal 2018 22
Mönsterås 2012 18
Mörbylånga 2012 15
Nacka 2015 15
Nacka 2018 11
Nacka 2019 21
Norrtälje 2015 14
Norrtälje 2019 33
Nybro 2012 28
Nykvarn 2015 9
Nykvarn 2019 6
Nynäshamn 2015 10
Nynäshamn 2019 9
Nässjö 2012 26
Olofström 2012 22
Oskarshamn 2012 27
Piteå 2011 14
Ronneby 2012 13
Salem 2015 12
Salem 2019 7
Sigtuna 2015 9
Sigtuna 2019 7
Sollentuna 2015 14
Sollentuna 2019 17
Solna 2015 26
Solna 2019 25
Stockholm 2019 30
Sundbyberg 2015 20
Sundbyberg 2019 34
Sävsjö 2012 21
Södertälje 2015 18
Södertälje 2019 15
Sölvesborg 2012 17
Tanum 2018 10
Tingsryd 2012 22
Torsås 2012 15
Tranås 2012 33
Trollhättan 2018 23
Tyresö 2015 8
Tyresö 2019 20
Täby 2015 17
Täby 2019 17
Umeå 2014 35
Upplands Väsby 2015 9
Upplands Väsby 2019 10
Upplands-Bro 2015 9
Upplands-Bro 2019 5
Uppvidinge 2012 26
Vaggeryd 2012 20
Vallentuna 2015 7
Vallentuna 2019 8
Vaxholm 2015 8
Vaxholm 2019 32
Vetlanda 2012 25
Vimmerby 2012 18
Värmdö 2015 7
Värmdö 2019 12
Värnamo 2012 27
Västervik 2012 28
Växjö 2012 31
Växjö 2017 32
Älmhult 2012 34
Österåker 2015 10
Österåker 2019 14
Datakälla: Regionala och kommunala resvaneundersökningar, Gröna Bilisters enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

I sina enkätsvar till Gröna Bilister har vissa kommuner kommenterat de resvaneundersökningar som ligger till grund för denna indikator. Dessa kommentarer kan laddas ned i denna excelfil. De ger ytterligare information om de siffror som visas här.

Motsvarande uppgifter för de kommunanställda visas i indikator B3L_KV.

Liknande uppgifter för komminvånarnas alla resor visas i indikator B3A_KH.

Indikator K.H.B3.L.1.1
Uppdaterad: 2022-04-03