Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från vägtrafiken

Indikator N. K.3. 1

Växthusgasutsläpp per capita från transporter på Sveriges vägar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Örkelljunga 2010 6,61
1 Örkelljunga 2011 6,43
2 Örkelljunga 2012 6,02
3 Örkelljunga 2013 5,84
4 Örkelljunga 2014 5,64
5 Örkelljunga 2015 5,64
6 Örkelljunga 2016 5,26
7 Örkelljunga 2017 5,10
8 Örkelljunga 2018 5,25
9 Örkelljunga 2019 5,13
10 Örkelljunga 2020 4,70
11 Örkelljunga 2021 4,72
12 Örkelljunga 2022 4,20
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har minskat betydligt snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, graden av måluppfyllelse för transportsektorns klimatpåverkan.

OBS Siffran för år 2024 är preliminär och är hämtad från Trafikverkets PM Vägtrafikens utsläpp

Övriga kommentarer
På kommunal nivå gäller siffran växthusgasutsläppen per capita från transporter på vägarna i inom kommunens gränser. Siffran beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att de inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-03-07