Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från vägtrafiken

Indikator N. K.3. 1

Växthusgasutsläpp per capita från transporter på Sveriges vägar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Mörbylånga 2010 2,44
1 Mörbylånga 2011 2,31
2 Mörbylånga 2012 2,17
3 Mörbylånga 2013 2,10
4 Mörbylånga 2014 2,04
5 Mörbylånga 2015 2,12
6 Mörbylånga 2016 2,01
7 Mörbylånga 2017 1,85
8 Mörbylånga 2018 1,88
9 Mörbylånga 2019 1,82
10 Mörbylånga 2020 1,64
11 Mörbylånga 2021 1,62
12 Mörbylånga 2022 1,43
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har minskat betydligt snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, graden av måluppfyllelse för transportsektorns klimatpåverkan.

OBS Siffran för år 2024 är preliminär och är hämtad från Trafikverkets PM Vägtrafikens utsläpp

Övriga kommentarer
På kommunal nivå gäller siffran växthusgasutsläppen per capita från transporter på vägarna i inom kommunens gränser. Siffran beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att de inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-03-07