Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från vägtrafiken

Indikator N. K.3. 1

Växthusgasutsläpp per capita från transporter på Sveriges vägar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Karlshamn 2010 1,99
1 Karlshamn 2011 1,70
2 Karlshamn 2012 1,60
3 Karlshamn 2013 1,56
4 Karlshamn 2014 1,51
5 Karlshamn 2015 1,61
6 Karlshamn 2016 1,46
7 Karlshamn 2017 1,45
8 Karlshamn 2018 1,43
9 Karlshamn 2019 1,42
10 Karlshamn 2020 1,28
11 Karlshamn 2021 1,29
12 Karlshamn 2022 1,16
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har minskat betydligt snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, graden av måluppfyllelse för transportsektorns klimatpåverkan.

OBS Siffran för år 2024 är preliminär och är hämtad från Trafikverkets PM Vägtrafikens utsläpp

Övriga kommentarer
På kommunal nivå gäller siffran växthusgasutsläppen per capita från transporter på vägarna i inom kommunens gränser. Siffran beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att de inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-03-07