Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från vägtrafiken

Indikator N. K.3. 1

Växthusgasutsläpp per capita från transporter på Sveriges vägar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Hallstahammar 2010 2,21
1 Hallstahammar 2011 2,09
2 Hallstahammar 2012 1,95
3 Hallstahammar 2013 1,88
4 Hallstahammar 2014 1,82
5 Hallstahammar 2015 1,85
6 Hallstahammar 2016 1,75
7 Hallstahammar 2017 1,75
8 Hallstahammar 2018 1,78
9 Hallstahammar 2019 1,74
10 Hallstahammar 2020 1,60
11 Hallstahammar 2021 1,58
12 Hallstahammar 2022 1,41
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har minskat betydligt snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, graden av måluppfyllelse för transportsektorns klimatpåverkan.

OBS Siffran för år 2024 är preliminär och är hämtad från Trafikverkets PM Vägtrafikens utsläpp

Övriga kommentarer
På kommunal nivå gäller siffran växthusgasutsläppen per capita från transporter på vägarna i inom kommunens gränser. Siffran beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att de inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-03-07