Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från olika transportslag i Sverige (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Vägtrafik 2006 2,22
1 Vägtrafik 2007 2,23
2 Vägtrafik 2008 2,17
3 Vägtrafik 2009 2,10
4 Vägtrafik 2010 2,10
5 Vägtrafik 2011 2,04
6 Vägtrafik 2012 1,91
7 Vägtrafik 2013 1,85
8 Vägtrafik 2014 1,79
9 Vägtrafik 2015 1,78
10 Vägtrafik 2016 1,68
11 Vägtrafik 2017 1,62
12 Vägtrafik 2018 1,53
13 Vägtrafik 2019 1,51
14 Vägtrafik 2020 1,40
15 Vägtrafik 2021 1,39
16 Vägtrafik 2022 1,23
17 Vägtrafik 2023 1,21
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Vägtrafiken är den helt dominerande utsläppskällan i transportsektorn, och är också det trafikslag som förbrukar den helt dominerande mängden drivmedelsenergi. I vägtrafiken är det personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen.

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, som visar graden av uppfyllelse av detta mål.

Uppdaterad: 2025-01-09