Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från olika transportslag i Sverige (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Totalt

2006

2,35

1

Totalt

2007

2,37

2

Totalt

2008

2,30

3

Totalt

2009

2,23

4

Totalt

2010

2,23

5

Totalt

2011

2,17

6

Totalt

2012

2,04

7

Totalt

2013

1,97

8

Totalt

2014

1,91

9

Totalt

2015

1,90

10

Totalt

2016

1,80

11

Totalt

2017

1,74

12

Totalt

2018

1,65

13

Totalt

2019

1,63

14

Totalt

2020

1,48

15

Totalt

2021

1,47

16

Totalt

2022

1,32

17

Totalt

2023

1,30

18

Vägtrafik

2006

2,21

19

Vägtrafik

2007

2,23

20

Vägtrafik

2008

2,16

21

Vägtrafik

2009

2,10

22

Vägtrafik

2010

2,10

23

Vägtrafik

2011

2,04

24

Vägtrafik

2012

1,91

25

Vägtrafik

2013

1,85

26

Vägtrafik

2014

1,79

27

Vägtrafik

2015

1,78

28

Vägtrafik

2016

1,68

29

Vägtrafik

2017

1,62

30

Vägtrafik

2018

1,53

31

Vägtrafik

2019

1,51

32

Vägtrafik

2020

1,40

33

Vägtrafik

2021

1,39

34

Vägtrafik

2022

1,22

35

Vägtrafik

2023

1,20

36

Bantrafik

2006

0,0077

37

Bantrafik

2007

0,0076

38

Bantrafik

2008

0,0076

39

Bantrafik

2009

0,0064

40

Bantrafik

2010

0,0064

41

Bantrafik

2011

0,0063

42

Bantrafik

2012

0,0063

43

Bantrafik

2013

0,0052

44

Bantrafik

2014

0,0051

45

Bantrafik

2015

0,0051

46

Bantrafik

2016

0,0040

47

Bantrafik

2017

0,0040

48

Bantrafik

2018

0,0039

49

Bantrafik

2019

0,0048

50

Bantrafik

2020

0,0039

51

Bantrafik

2021

0,0038

52

Bantrafik

2022

0,0038

53

Bantrafik

2023

0,0038

54

Inrikes flyg

2006

0,069

55

Inrikes flyg

2007

0,066

56

Inrikes flyg

2008

0,065

57

Inrikes flyg

2009

0,054

58

Inrikes flyg

2010

0,051

59

Inrikes flyg

2011

0,056

60

Inrikes flyg

2012

0,054

61

Inrikes flyg

2013

0,055

62

Inrikes flyg

2014

0,053

63

Inrikes flyg

2015

0,052

64

Inrikes flyg

2016

0,055

65

Inrikes flyg

2017

0,054

66

Inrikes flyg

2018

0,052

67

Inrikes flyg

2019

0,046

68

Inrikes flyg

2020

0,019

69

Inrikes flyg

2021

0,018

70

Inrikes flyg

2022

0,029

71

Inrikes flyg

2023

0,028

72

Inrikes sjöfart

2006

0,066

73

Inrikes sjöfart

2007

0,065

74

Inrikes sjöfart

2008

0,065

75

Inrikes sjöfart

2009

0,066

76

Inrikes sjöfart

2010

0,071

77

Inrikes sjöfart

2011

0,072

78

Inrikes sjöfart

2012

0,068

79

Inrikes sjöfart

2013

0,068

80

Inrikes sjöfart

2014

0,067

81

Inrikes sjöfart

2015

0,066

82

Inrikes sjöfart

2016

0,068

83

Inrikes sjöfart

2017

0,064

84

Inrikes sjöfart

2018

0,069

85

Inrikes sjöfart

2019

0,068

86

Inrikes sjöfart

2020

0,064

87

Inrikes sjöfart

2021

0,063

88

Inrikes sjöfart

2022

0,066

89

Inrikes sjöfart

2023

0,066

Kommentar

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. Se vidare analys under index H0.

Uppdaterad: 2024-11-28