Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från olika transportslag i Sverige (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Inrikes sjöfart

2006

0,066

1

Inrikes sjöfart

2007

0,065

2

Inrikes sjöfart

2008

0,065

3

Inrikes sjöfart

2009

0,066

4

Inrikes sjöfart

2010

0,071

5

Inrikes sjöfart

2011

0,072

6

Inrikes sjöfart

2012

0,068

7

Inrikes sjöfart

2013

0,068

8

Inrikes sjöfart

2014

0,067

9

Inrikes sjöfart

2015

0,066

10

Inrikes sjöfart

2016

0,068

11

Inrikes sjöfart

2017

0,064

12

Inrikes sjöfart

2018

0,069

13

Inrikes sjöfart

2019

0,068

14

Inrikes sjöfart

2020

0,064

15

Inrikes sjöfart

2021

0,063

16

Inrikes sjöfart

2022

0,066

17

Inrikes sjöfart

2023

0,066

Kommentar

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. Se vidare analys under index H0.

Uppdaterad: 2024-11-28