Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från olika transportslag i Sverige (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Inrikes sjöfart 2006 0,066
1 Inrikes sjöfart 2007 0,065
2 Inrikes sjöfart 2008 0,065
3 Inrikes sjöfart 2009 0,066
4 Inrikes sjöfart 2010 0,071
5 Inrikes sjöfart 2011 0,072
6 Inrikes sjöfart 2012 0,068
7 Inrikes sjöfart 2013 0,068
8 Inrikes sjöfart 2014 0,067
9 Inrikes sjöfart 2015 0,066
10 Inrikes sjöfart 2016 0,068
11 Inrikes sjöfart 2017 0,064
12 Inrikes sjöfart 2018 0,069
13 Inrikes sjöfart 2019 0,068
14 Inrikes sjöfart 2020 0,064
15 Inrikes sjöfart 2021 0,063
16 Inrikes sjöfart 2022 0,066
17 Inrikes sjöfart 2023 0,066
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Vägtrafiken är den helt dominerande utsläppskällan i transportsektorn, och är också det trafikslag som förbrukar den helt dominerande mängden drivmedelsenergi. I vägtrafiken är det personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen.

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, som visar graden av uppfyllelse av detta mål.

Uppdaterad: 2025-01-09