Växthusgasutsläpp från inrikes transporter
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Inrikes flyg |
2006 |
0,069 |
1 |
Inrikes flyg |
2007 |
0,066 |
2 |
Inrikes flyg |
2008 |
0,065 |
3 |
Inrikes flyg |
2009 |
0,054 |
4 |
Inrikes flyg |
2010 |
0,051 |
5 |
Inrikes flyg |
2011 |
0,056 |
6 |
Inrikes flyg |
2012 |
0,054 |
7 |
Inrikes flyg |
2013 |
0,055 |
8 |
Inrikes flyg |
2014 |
0,053 |
9 |
Inrikes flyg |
2015 |
0,052 |
10 |
Inrikes flyg |
2016 |
0,055 |
11 |
Inrikes flyg |
2017 |
0,054 |
12 |
Inrikes flyg |
2018 |
0,052 |
13 |
Inrikes flyg |
2019 |
0,046 |
14 |
Inrikes flyg |
2020 |
0,019 |
15 |
Inrikes flyg |
2021 |
0,018 |
16 |
Inrikes flyg |
2022 |
0,029 |
17 |
Inrikes flyg |
2023 |
0,028 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.
De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. Se vidare analys under index H0.