Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från olika transportslag i Sverige (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Inrikes flyg 2006 0,070
1 Inrikes flyg 2007 0,068
2 Inrikes flyg 2008 0,066
3 Inrikes flyg 2009 0,055
4 Inrikes flyg 2010 0,052
5 Inrikes flyg 2011 0,057
6 Inrikes flyg 2012 0,055
7 Inrikes flyg 2013 0,055
8 Inrikes flyg 2014 0,054
9 Inrikes flyg 2015 0,053
10 Inrikes flyg 2016 0,056
11 Inrikes flyg 2017 0,055
12 Inrikes flyg 2018 0,055
13 Inrikes flyg 2019 0,048
14 Inrikes flyg 2020 0,021
15 Inrikes flyg 2021 0,021
16 Inrikes flyg 2022 0,031
17 Inrikes flyg 2023 0,033
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Vägtrafiken är den helt dominerande utsläppskällan i transportsektorn, och är också det trafikslag som förbrukar den helt dominerande mängden drivmedelsenergi. I vägtrafiken är det personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen.

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, som visar graden av uppfyllelse av detta mål.

Uppdaterad: 2025-01-09