Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från olika transportslag i Sverige (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Bantrafik 2006 0,0077
1 Bantrafik 2007 0,0076
2 Bantrafik 2008 0,0076
3 Bantrafik 2009 0,0064
4 Bantrafik 2010 0,0064
5 Bantrafik 2011 0,0063
6 Bantrafik 2012 0,0063
7 Bantrafik 2013 0,0052
8 Bantrafik 2014 0,0051
9 Bantrafik 2015 0,0051
10 Bantrafik 2016 0,0040
11 Bantrafik 2017 0,0040
12 Bantrafik 2018 0,0039
13 Bantrafik 2019 0,0048
14 Bantrafik 2020 0,0039
15 Bantrafik 2021 0,0038
16 Bantrafik 2022 0,0038
17 Bantrafik 2023 0,0038
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Vägtrafiken är den helt dominerande utsläppskällan i transportsektorn, och är också det trafikslag som förbrukar den helt dominerande mängden drivmedelsenergi. I vägtrafiken är det personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen.

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, som visar graden av uppfyllelse av detta mål.

Uppdaterad: 2025-01-09