Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Trollhättan | 2010 | 0,018 |
1 | Trollhättan | 2011 | 0,070 |
2 | Trollhättan | 2012 | 0,054 |
3 | Trollhättan | 2013 | 0,045 |
4 | Trollhättan | 2014 | 0,039 |
5 | Trollhättan | 2015 | 0,005 |
6 | Trollhättan | 2016 | 0,003 |
7 | Trollhättan | 2017 | 0,002 |
8 | Trollhättan | 2018 | 0,027 |
9 | Trollhättan | 2019 | 0,027 |
10 | Trollhättan | 2020 | 0,024 |
11 | Trollhättan | 2021 | 0,017 |
12 | Trollhättan | 2022 | 0,019 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.