Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ragunda | 2010 | 0,461 |
1 | Ragunda | 2011 | 0,142 |
2 | Ragunda | 2012 | 0,110 |
3 | Ragunda | 2013 | 0,094 |
4 | Ragunda | 2014 | 0,083 |
5 | Ragunda | 2015 | 0,287 |
6 | Ragunda | 2016 | 0,226 |
7 | Ragunda | 2017 | 0,334 |
8 | Ragunda | 2018 | 0,133 |
9 | Ragunda | 2019 | 0,129 |
10 | Ragunda | 2020 | 0,105 |
11 | Ragunda | 2021 | 0,099 |
12 | Ragunda | 2022 | 0,066 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.