Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Norrköping | 2010 | 0,089 |
Norrköping | 2011 | 0,087 |
Norrköping | 2012 | 0,066 |
Norrköping | 2013 | 0,056 |
Norrköping | 2014 | 0,048 |
Norrköping | 2015 | 0,033 |
Norrköping | 2016 | 0,022 |
Norrköping | 2017 | 0,009 |
Norrköping | 2018 | 0,010 |
Norrköping | 2019 | 0,005 |
Norrköping | 2020 | 0,001 |
Norrköping | 2021 | 0,001 |
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.