Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från bussar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Mörbylånga 2010 0,048
Mörbylånga 2011 0,047
Mörbylånga 2012 0,036
Mörbylånga 2013 0,030
Mörbylånga 2014 0,026
Mörbylånga 2015 0,052
Mörbylånga 2016 0,047
Mörbylånga 2017 0,022
Mörbylånga 2018 0,011
Mörbylånga 2019 0,006
Mörbylånga 2020 0,001
Mörbylånga 2021 0,001
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator N.K.4.4
Uppdaterad: 2023-12-15