Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från bussar

Indikator N. K.4. 4

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Mörbylånga 2010 0,057
1 Mörbylånga 2011 0,047
2 Mörbylånga 2012 0,036
3 Mörbylånga 2013 0,030
4 Mörbylånga 2014 0,026
5 Mörbylånga 2015 0,052
6 Mörbylånga 2016 0,047
7 Mörbylånga 2017 0,022
8 Mörbylånga 2018 0,018
9 Mörbylånga 2019 0,012
10 Mörbylånga 2020 0,009
11 Mörbylånga 2021 0,010
12 Mörbylånga 2022 0,009
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28