Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Mjölby | 2010 | 0,089 |
1 | Mjölby | 2011 | 0,108 |
2 | Mjölby | 2012 | 0,083 |
3 | Mjölby | 2013 | 0,071 |
4 | Mjölby | 2014 | 0,062 |
5 | Mjölby | 2015 | 0,043 |
6 | Mjölby | 2016 | 0,029 |
7 | Mjölby | 2017 | 0,016 |
8 | Mjölby | 2018 | 0,027 |
9 | Mjölby | 2019 | 0,025 |
10 | Mjölby | 2020 | 0,019 |
11 | Mjölby | 2021 | 0,021 |
12 | Mjölby | 2022 | 0,028 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.