Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Markaryd | 2010 | 0,565 |
1 | Markaryd | 2011 | 0,287 |
2 | Markaryd | 2012 | 0,222 |
3 | Markaryd | 2013 | 0,189 |
4 | Markaryd | 2014 | 0,165 |
5 | Markaryd | 2015 | 0,165 |
6 | Markaryd | 2016 | 0,133 |
7 | Markaryd | 2017 | 0,186 |
8 | Markaryd | 2018 | 0,144 |
9 | Markaryd | 2019 | 0,118 |
10 | Markaryd | 2020 | 0,102 |
11 | Markaryd | 2021 | 0,114 |
12 | Markaryd | 2022 | 0,089 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.