Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från bussar

Indikator N. K.4. 4

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Malung-Sälen 2010 0,215
1 Malung-Sälen 2011 0,141
2 Malung-Sälen 2012 0,110
3 Malung-Sälen 2013 0,095
4 Malung-Sälen 2014 0,084
5 Malung-Sälen 2015 0,184
6 Malung-Sälen 2016 0,128
7 Malung-Sälen 2017 0,023
8 Malung-Sälen 2018 0,039
9 Malung-Sälen 2019 0,040
10 Malung-Sälen 2020 0,032
11 Malung-Sälen 2021 0,036
12 Malung-Sälen 2022 0,036
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28