Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Ludvika | 2010 | 0,091 |
Ludvika | 2011 | 0,090 |
Ludvika | 2012 | 0,069 |
Ludvika | 2013 | 0,059 |
Ludvika | 2014 | 0,051 |
Ludvika | 2015 | 0,112 |
Ludvika | 2016 | 0,076 |
Ludvika | 2017 | 0,016 |
Ludvika | 2018 | 0,010 |
Ludvika | 2019 | 0,005 |
Ludvika | 2020 | 0,009 |
Ludvika | 2021 | 0,007 |
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.