Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från bussar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Kävlinge 2010 0,066
Kävlinge 2011 0,064
Kävlinge 2012 0,049
Kävlinge 2013 0,042
Kävlinge 2014 0,036
Kävlinge 2015 0,028
Kävlinge 2016 0,017
Kävlinge 2017 0,012
Kävlinge 2018 0,004
Kävlinge 2019 0,000
Kävlinge 2020 0,000
Kävlinge 2021 0,000
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator N.K.4.4
Uppdaterad: 2023-12-15