Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kävlinge | 2010 | 0,040 |
1 | Kävlinge | 2011 | 0,064 |
2 | Kävlinge | 2012 | 0,049 |
3 | Kävlinge | 2013 | 0,042 |
4 | Kävlinge | 2014 | 0,036 |
5 | Kävlinge | 2015 | 0,028 |
6 | Kävlinge | 2016 | 0,016 |
7 | Kävlinge | 2017 | 0,011 |
8 | Kävlinge | 2018 | 0,017 |
9 | Kävlinge | 2019 | 0,015 |
10 | Kävlinge | 2020 | 0,012 |
11 | Kävlinge | 2021 | 0,012 |
12 | Kävlinge | 2022 | 0,008 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.