Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från bussar

Indikator N. K.4. 4

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Kävlinge 2010 0,040
1 Kävlinge 2011 0,064
2 Kävlinge 2012 0,049
3 Kävlinge 2013 0,042
4 Kävlinge 2014 0,036
5 Kävlinge 2015 0,028
6 Kävlinge 2016 0,016
7 Kävlinge 2017 0,011
8 Kävlinge 2018 0,017
9 Kävlinge 2019 0,015
10 Kävlinge 2020 0,012
11 Kävlinge 2021 0,012
12 Kävlinge 2022 0,008
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28