Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kristinehamn | 2010 | 0,182 |
1 | Kristinehamn | 2011 | 0,109 |
2 | Kristinehamn | 2012 | 0,084 |
3 | Kristinehamn | 2013 | 0,071 |
4 | Kristinehamn | 2014 | 0,062 |
5 | Kristinehamn | 2015 | 0,094 |
6 | Kristinehamn | 2016 | 0,093 |
7 | Kristinehamn | 2017 | 0,081 |
8 | Kristinehamn | 2018 | 0,059 |
9 | Kristinehamn | 2019 | 0,053 |
10 | Kristinehamn | 2020 | 0,050 |
11 | Kristinehamn | 2021 | 0,068 |
12 | Kristinehamn | 2022 | 0,052 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.