Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kiruna | 2010 | 0,119 |
1 | Kiruna | 2011 | 0,069 |
2 | Kiruna | 2012 | 0,053 |
3 | Kiruna | 2013 | 0,045 |
4 | Kiruna | 2014 | 0,039 |
5 | Kiruna | 2015 | 0,122 |
6 | Kiruna | 2016 | 0,124 |
7 | Kiruna | 2017 | 0,282 |
8 | Kiruna | 2018 | 0,166 |
9 | Kiruna | 2019 | 0,161 |
10 | Kiruna | 2020 | 0,135 |
11 | Kiruna | 2021 | 0,128 |
12 | Kiruna | 2022 | 0,102 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.