Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kinda | 2010 | 0,069 |
1 | Kinda | 2011 | 0,084 |
2 | Kinda | 2012 | 0,065 |
3 | Kinda | 2013 | 0,056 |
4 | Kinda | 2014 | 0,049 |
5 | Kinda | 2015 | 0,034 |
6 | Kinda | 2016 | 0,023 |
7 | Kinda | 2017 | 0,012 |
8 | Kinda | 2018 | 0,016 |
9 | Kinda | 2019 | 0,015 |
10 | Kinda | 2020 | 0,011 |
11 | Kinda | 2021 | 0,013 |
12 | Kinda | 2022 | 0,017 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.