Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från bussar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Katrineholm 2010 0,073
Katrineholm 2011 0,072
Katrineholm 2012 0,055
Katrineholm 2013 0,047
Katrineholm 2014 0,041
Katrineholm 2015 0,056
Katrineholm 2016 0,008
Katrineholm 2017 0,003
Katrineholm 2018 0,006
Katrineholm 2019 0,000
Katrineholm 2020 0,000
Katrineholm 2021 0,000
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator N.K.4.4
Uppdaterad: 2023-12-15