Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Katrineholm | 2010 | 0,153 |
1 | Katrineholm | 2011 | 0,072 |
2 | Katrineholm | 2012 | 0,055 |
3 | Katrineholm | 2013 | 0,047 |
4 | Katrineholm | 2014 | 0,041 |
5 | Katrineholm | 2015 | 0,056 |
6 | Katrineholm | 2016 | 0,010 |
7 | Katrineholm | 2017 | 0,004 |
8 | Katrineholm | 2018 | 0,033 |
9 | Katrineholm | 2019 | 0,028 |
10 | Katrineholm | 2020 | 0,018 |
11 | Katrineholm | 2021 | 0,013 |
12 | Katrineholm | 2022 | 0,011 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.